Viimeisin kunnostuksesi ?

Yleistä jutustelua. Rajoitetusti myös Cadillaceihin liittymättömiä juttuja.

Moderator: JiipeeH

Post Reply
User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Mon Aug 27, 2012 6:18 pm

Aloitetaampa tällainen rinnakkais topic tuolle "viimeisin ostoksesi" ketjulle. Eihän se aina vaadi hirveää rahasummaa jos jotain tiettyä osaa kunnostaa. Monesti riittää huolellinen pesu ja pieni herkistely :P Josko tällä ketjulla saataisiin aikaan hieman infoa kuka on tehnyt ja mitä niin voi sitten vaikka kysyä vinkkiä projekteihin. Kuvat ovat enemmän kuin tervettulleita!

Itse sain juuri valmiiksi -59:n alkuperäisen öljypumpun entisöinnin. Luulin moottorin osia tilatessani että puhuttaessa öljympumpun kitistä tulee siis kokonainen öljypumppu, mutta näköjään saatavilla oli vain korjaussarja vanhalle. Hintaa paketilla oli muutama kymppi ja se sisälsi uudet hammasrattaat sekä öljynpaineen säätöjousen ja holkin, tiivisteen ja sokan. Vanha pumppu lojui laatikossa irrotettuna leposijastaan n. 3 vuotta kunnes tässä viikko sitten noukin sen mukaani Lahteen. Viime viikonloppuna sitten emännän lähtiessä töihin pääsin sotkemaan kylppäriä taas oikein urakalla :D 42 vuotta vanhat "öljyt" jo haisikin melko mehukkailta joten aloitin kaapimalla pahimmat liejut pois pumpusta. Pumppuhan on suht yksinkertainen sillä siinä on vain yksi kansi joka on kuudella ruuvilla kiinni sekä öljynimuputki/sihvilä joka irtoaa sokalla. Irrottelin osat ja pesin aluksi osat tärpätillä ja seuraavaksi hyväksi havaitulla saippuavillalla lämpöisessä vedessä. Sen verran hommaan piti sijoittaa että hain uudet jousiprikat pultteihin paikallisesta puuilosta sekä jarrukliineriä ja paineilmasprayn putsaamista varten. Täällä etelänpäässä kun ei oikein ole kunnon tiloja saati sitten työkaluja kun kaikki on auton luona pohjanmaalla, on nämä viikonloppuentisöinnit melko ihmemies henkisiä ratkaisuja. Siivilän "kannen" irroitus onnistui hyvin kangottamalla kynsiä talttapäisellä ja sitä kautta pääsin viruttamaan myös itse sihtiosan. Muutenhan kaikki olisi mennyt kuten elokuvissa, mutta öljysihdin ja pumpun välissä oleva n. 30mm tiiviste oli päässyt rapsahtamaan ja oli selvästi vaihtokunnossa. Tänään hainkin Etrasta "viton" nimistä Fluorikumia joka kestää öljyjä ja liuottimia sekä reilusti yli 200'c lämpötiloja. Kyseistä tiivistettä en löytänyt mistään tiedossa olevista firmoista saati sitten ebaystä joten ainoaksi vaihtoehdoksi tuli tuo DIY malli. Mutta kaikenkaikkiaan helppo ja suht nopea projekti. Yksi osa taas vähemmän kunnostettavaa.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

TOPI 55&60
Convertible Biarritz
Posts: 187
Joined: Wed Oct 20, 2010 1:20 pm

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by TOPI 55&60 » Mon Aug 27, 2012 7:11 pm

Rosterilistojen oikomista&kiillotusta,burn out kohta tulos niiden takia...Kabiinin peltiosien maalailua&kasailua uusien tivareiden kera tuohon 55:een joka maalaamossa vielä tovin.Kiiltävän mustassa haastetta maalareille...Paljon ois vielä näperreltävää kuhan asiakastöiltä ehtisin.

User avatar
Joe Cool
Convertible Biarritz
Posts: 204
Joined: Thu Feb 02, 2006 12:58 am
Location: Helsinki

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Joe Cool » Mon Aug 27, 2012 11:36 pm

TOPI 55&60 wrote:burn out kohta tulos
Sori, tähän on pakko panna tämä:

Image

Erinomainen aihe tämä, nyt ei vaan extrapitkän työpäivän jälkeen jaksa muistella mitään kunnostelujaan, mutta kyllä tähän vielä jotain lisään myöhemmin 8)

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Tue Aug 28, 2012 7:14 pm

^Fingerporit on parhaita :)

Tänään pähkäilin viisysin alustaan tulevien kumipuskureiden kanssa. Tämähän nyt ei varsinaisesti ole mikään entisöinti tai kunnostus mutta enemmänkin osien korvattavuus kokeilua. Aivan puskista huomasin että etupäähän tulee ylemmän tukivarren ja rungon väliin kartiomallinen kumipuskuri 47mm x 43mm, joka on sama takakelkan vastaavan kanssa. No kyseisiä puskureita löytyi Ameriikan päästä Steelelta ihan valmiina sekä samaa tavaraa Caddydaddylta tietenkin hieman vielä hintavampana. Kappalehinta tällaiselle on siis n. 25USD joka kerrottuna kolmella ja kulut päälle heittää jo lähemmäs sataa taalaa ja ylikin. Vähän tuntui siis turhalta sijoituskohteelta tässävaiheessa. Noiden lisäksi autossa on vielä alatukivarressa kaksi korkeampaa tattia jotka sijaitsee ihan siinä jousen vieressä. Näitä korkeita malleja ei löytynyt sitten mistään, joten olisi hankittava joko uudet sinnepäin vastaavat tai yrittää korjata vanha(t) joista toisesta on pultti irti. Vastaavia malleja löytyi esim. ebaystä huokeaan 75USD pari hintaan, joten ihan hirveää innostusta ei esiintynyt.
Conclusion syntyi kuitenkin suht mukavasti sillä huomasin että työmaalla oli pari laatikollista 50x50 kartipuskimia joista lyhentämällä/ tasaamalla pää 7mm saadaan lähes originelli mittainen kapine ja hintaan 0€ :oops: Korkeisiin versioihin löytyi lopulta vaihtoehto ihan lähikaupasta kun Etra, IKH ja Motonet myy 50mm x 67mm puskinta hintaan 7,90e(Motonet). Alkuperäinen on 52mm x 74mm, mutta laittamalla vaikka vitosen prikan väliin saadaan taas hyvin alkuperäishenkinen toteutus.
Verrokkina mainitaan vielä että USA:sta tilaamalla lähes aitoa ja alkuperäistä hintaa olisi kertynyt n. 190€ postikuluineen ja tulleineen. Nämä köyhänmiehen versiot taasen ihan ostamallakin alle kolme kymppiä. 8)
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

TOPI 55&60
Convertible Biarritz
Posts: 187
Joined: Wed Oct 20, 2010 1:20 pm

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by TOPI 55&60 » Wed Aug 29, 2012 4:48 pm

Olen huomannu ameriikasta tilaillessa/hintoja vertailemalla et kumiosat kannattaa tilata Rubber The Right Waysta on nimittäin Steelen valmistamia,mutta paljon halvempia!Jännä juttu sinänsä et jälleenmyyjältä saa halvemmalla ku valmistajalta...Ei nyt kunnosteluksi voi sanoa tän päivästä sinänsä,vaan enemmänkin osien kuskaukseksi.Joka tapauksessa hain konepellin tuki/saranaraudan pulveri värjäyksestä,irrottelin mekanismit liikkuviksi(pulveri oli menny tietenkin joka rakoon...)ja toimitin maalarille jotta pääsee konepeltiä työstämään.

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Thu Aug 30, 2012 5:37 am

No on erikoista kun mä taas olen monesti huomannut että rubber the right way myy steelen tavaraa omaksi brändättynä ja 20% kalliimmalla..? Myös odotin yksiä kumiosia RTRW:stä kolme kk ja ne tuli vasta kun paypal oli jo palauttanut rahat. Valikoima on steelellä kuitenkin kattavampi joten koritiivisteet tilaan suoraan sieltä.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by 60 special » Thu Aug 30, 2012 8:06 pm

Ei vielä muuta kuin suunnitelmissa, mutta ajattelin laittaa mittaristoon yhden lisämittarin : http://www.ebay.com/itm/NEW-2-52mm-BLUE ... es&vxp=mtr
Tietenkään ei ihan semmoisenaan, sehän rikkoisi hienon kojelauta-kokonaisuuden...52 mm lisämittari :evil: Mutta suunnittelin purkaa ko. mittarin osiksi ja integroida pelkän näytön mittaristoon. Valokatkaisijan taulun alanurkassa on toimimaton ( ois kai pitäny korjata... ) Trunk- teksti, jonka tilalle ajattelin asentaa digitaalinäytön joka kertoo moottorin alipaineen :wink: Tämä tieto on tarpeellinen mm. opetellessa taloudellista ajoa :mrgreen: ...Sehän näillä Cadillaceilla on niin helppoa... :lol:
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

TOPI 55&60
Convertible Biarritz
Posts: 187
Joined: Wed Oct 20, 2010 1:20 pm

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by TOPI 55&60 » Mon Sep 03, 2012 12:26 pm

Johtuisko sit RTRW edukkaammat hinnat siitä et tilasin ison "rontin" kerralla sieltä&sain tuntuvat alennukset...Steeleltä en ole alennuksia saanu.Meni kuukausi ennen ku sain RTRW:n paketin.Steeleltä tuli paris viikossa.

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Fri Sep 07, 2012 7:10 pm

Steering linkage ja steering gear eli ohjauksen vivusto simpukkoineen pääsi työn alle tänään. Aluksi simpukan irrotus muusta nivelistöstä ja sitten alata ihmettelemään rakennetta. Nivelistön kokoonpano vaikutti vähintäänkin erikoiselta ja hankalalta, mutta todellisuudessa se on varsin helppo ja yksinkertainen. Suurin työ oli rapsuttaa nuo kovettuneet Rasva/hiekka kerrostumat pois että pääsee purkuhommiin. Nyt olisi kaikki hilut irti ja puhdistettu, mitään mainitsemisen arvoista kulumaa en huomannut pallokupeissa tai itse idler/pitman nivelissä. Yksi jousen tulppa oli rikki joten sen joutuu varmaan sorvaamaan, mutta muuten säästyy kitin ostamiselta. Isommat irtopalikat lähtee puhallukseen ja toivon saavani ne valmiiksi ensi viikon aikana. Simpukka puhalletaan kokonaisena maskauksen vähentämiseksi. Kunhan saan vaan puhallettua niin syvennymme työkaverin kanssa tuon mötikän sielunelämään tarkemmin. Korjaussarja odottelee tähän valmiina. Hilut maalaan puhalluksen jälkeen valurauta-look maalilla ja osa sinkitään. Tänään saapui myös paketti ameriikoista jossa oli alustan nivelet ja puslat sekä jarruosat. pyörien laakerit saapunevat lähiaikoina eikä sitten enää paljoa puutukkaan että saadaan alustan osat kasaan. Pientä mielipahaa aiheuttaa jousien "insulatorit" eli ne kumiset lautaset jotka tulevat jousen ja rungon jousikupin väliin. Saahan niitä Steeleltä, muttä tähän hätään ei kiinnostaisi tilata ja hintaakin on jonkin verran. Ei kellään olisi ylimääräisenä ehjiä tai vastaavia jostain muusta autosta? mitat mulla on tiedossa..
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by 60 special » Fri Sep 07, 2012 7:57 pm

Antti A wrote: Simpukka puhalletaan kokonaisena maskauksen vähentämiseksi. Kunhan saan vaan puhallettua niin syvennymme työkaverin kanssa tuon mötikän sielunelämään tarkemmin. Korjaussarja odottelee tähän valmiina.
Tiesitkö että tehdaskorjattuja simpukoita saa varsin sopivaan hintaan. Ainakin itse sain muutama vuosi sitten omaan-65 Caddyyn :shock: Ostin -66 mallin simpukan jossa on ns. muuttuva välitys, ja se on tosi nopea myös.n 3 kierrosta laidasta laitaan :!: Ohjaus muuttui kertalaakista paremmaksi :D
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Sat Sep 08, 2012 10:06 am

Tiesin kyllä. Tehdaskorjattu simpukka on n. 65e + runkohyvitys n.60e eli 125e + lähetyskulut suomeen US:sta saa varmasti toimivan paketin. Tosin kun mulla jo tuo korjaussarja tuossa on valmiina niin ajattelin kokeilla saako sen pelaamaan. Jos ei toimi niin tilaa sitten uuden. Ylättävää kyllä mutta tuo vivusto on huomattavasti kalliimpi yli 500USD:n hinnallaan :roll:
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Sat Sep 08, 2012 11:44 am

Image

Eileen tulleet nivelet sai heti purkutuomion ja puhdistin ne tinnerillä varastorasvasta. Moottorimaalien mukana tuli aikoinaan hommattua Mobitiveltä tuollaista Eastwoodin bare metal finishiä jolla suihkuttelin sitten osat. Olosuhteiden kesto tuolla litkulla on melko hyvää aina korkeista lämpötiloista liottimiin. Nyt siis ei pitäis tulla sitä efektiä että uudet ja kalliit nivelet on parin vuoden ajon jälkeen pintaruosteessa..toivotaan niin :)
Foorumin kautta saadun kaasarin kunnostus olisi tarkoitus myös aloitella heti ohjausosien jälkeen. Hieman harmittaa kun jo muutama vuosi sitten hankkimani Carterin korjaussarja katosi kuin tuhka tuuleen tänä keväänä auton vaihto häröilyn ja tallin siivoilun aikana. Ei kai siinä sitten muu auta kun tilata uudet roippeet taas jenkkilästä ja ottaa osat samalla tuohon sähköryyppyyn. Kaasarin rungo lasikuulapuhalletaan ja myös siihen ajattelin suihkaista tuon saman suojalakan kun siinä kerran kerrotaan sen kestävän myös bensaa. Miten muuten onko kukaan kaasarin korjaaja koskaan elaksoinut kaasarin runkoa uudelleen?
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Tue Sep 11, 2012 2:05 pm

Antti A wrote:Steering linkage ja steering gear... Isommat irtopalikat lähtee puhallukseen ja toivon saavani ne valmiiksi ensi viikon aikana. Simpukka puhalletaan kokonaisena maskauksen vähentämiseksi. Kunhan saan vaan puhallettua niin syvennymme työkaverin kanssa tuon mötikän sielunelämään tarkemmin. Korjaussarja odottelee tähän valmiina. Hilut maalaan puhalluksen jälkeen valurauta-look maalilla ja osa sinkitään...
Eilen sain puhallettua osat ja tänä aamuna vein ne sinkittäväksi. Perjantaina pitäs olla valmista ja viikonloppuna saa varmaankin tuon nivelistön takaisin kasaan. Simpukka on puhdas mutta vaatisi nyt sitten pientä paneutumista että saa korjaussarjan asennettua ja värin päälle. Kaasarin purkailin myös valmiiksi ja vein teräksiset irto osat myös sinkittäväksi. Muut osat putsasin saippuavillalla, eikä niissä hireveästi sanomista ollutkaan verrattuna edelliseen kaasariin. Pitäisi melkein löytää tuohon nyt jotain hopeaa väriä sillä pinta on hieman turhan "harmaa" nyt kevyen puhalluksen jäljiltä.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by 60 special » Tue Sep 11, 2012 3:17 pm

Kun itse aikoinaan kunnostin Rochester 4 G kaasaria, niin lasikuulapuhalluksen jälkeen spreijasin sen keltapassivointia matkivalla lakalla. Aika hieno siitä tulikin, semmoinen kellertävä, aika lähellä sitä mitä uutena. En muista tarkkaa niemä tuotteelle, saattoi olla jotain VHT,n litkua :roll: Läppärungon maalasin mustaksi, mutta ehkä harmaa, valurautaa matkiva maali ois ollu parempi... :wink:
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Wed Sep 12, 2012 9:45 am

60 special wrote:Kun itse aikoinaan kunnostin Rochester 4 G kaasaria, niin lasikuulapuhalluksen jälkeen spreijasin sen keltapassivointia matkivalla lakalla. Aika hieno siitä tulikin, semmoinen kellertävä, aika lähellä sitä mitä uutena. En muista tarkkaa niemä tuotteelle, saattoi olla jotain VHT,n litkua :roll: Läppärungon maalasin mustaksi, mutta ehkä harmaa, valurautaa matkiva maali ois ollu parempi... :wink:

Tuolta Mobiteveltä tilasin jälleen Eastwoodin Carb renew silveriä--> http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=273
Näytti olevan tuota "pronssin" väristäkin mutta tuo Carter on ollut hopea joten mennään sillä 8) Tuo ilmeisesti on myös läpikuultavaa eli yrittää matkia sinkittyä pintaa..
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

Post Reply