Viimeisin kunnostuksesi ?

Yleistä jutustelua. Rajoitetusti myös Cadillaceihin liittymättömiä juttuja.

Moderator: JiipeeH

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by 60 special » Sat Nov 03, 2012 7:26 pm

:D Ei voi taas muuta kuin hattua nostaa Antin touhuille :P Perusteellista työtä totta tosiaan. Mistä tämä-59 on lähtöisin...varmaan seisonut kauan kun oli moottorikin noin ruosteessa :| Tulee varmasti suomen hienoin -59 :wink:
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Sun Nov 04, 2012 10:56 am

60 special wrote::D Ei voi taas muuta kuin hattua nostaa Antin touhuille :P Perusteellista työtä totta tosiaan. Mistä tämä-59 on lähtöisin...varmaan seisonut kauan kun oli moottorikin noin ruosteessa :| Tulee varmasti suomen hienoin -59 :wink:
Kiitos! Auto on lähtöisin Napa:sta Californiasta. Se on ollut tieliikenne käytössä veromerkkien mukaan viimeksi vuonna -67. Syitä tuollaiseen heitteillejättöön en tiedä. Amerikan päässä auton myynyt kaveri omisti sen muistaakseni 13 vuotta ennen kuin se rahdattiin Suomeen. Auton Suomalaisvälittäjä tunsi myyjän entuudestaan jo oli nähnyt auton hänellä jo 90-luvulla. Silloin se oli vielä käynyt jotenkuten ja sitä oli siirretty pihassa, mutta vuonna 2008 mulle tullessaan tämä ei kyllä liikkunut muutakuin lihasvoimalla. Tää on seissyt todennäköisesti jossain aitan vieressä tai heinäladossa kun tuota heinää ja hiirenpaskaa oli kohtuullisesti. Sisustahan oli aivan totaalisen palanut auringossa ja kaikki "pehmeä" joudutaan uusimaan. Auto etsiessäni hain lähinnä osiltaan täydellistä projektia mutta kyllä olisin sen mielellään ajokuntoisena ostanut. Ajatus oli jokatapauksessa tehdä laite alusta loppuun uusiksi joten mietin että onko toisaalta mitään järkeä maksaa siitä ajokuntoisuudesta kun jokatapauksessa lähes saman verran osia menee uusiksi tai kunnostukseen. Tänäpäivänä olisin ehkä vielä miettinyt toisenkin kerran, mutta kai se auto tuostakin tulee vielä. Korin peltitöistä ja niihin liittyvistä ajatuksista voi lukea seuraavasta Newsistä :P
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

eka cadillac
Convertible Biarritz
Posts: 204
Joined: Thu Sep 17, 2009 7:50 pm
Location: Mikkeli

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by eka cadillac » Sun Nov 04, 2012 12:36 pm

Vaikka mulla on iso pää, niin mulla ei ole kylliksi isoa lippistä jota voisi nostaa Antti A:lle!

Arvostan suoritustasi!

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Mon Nov 05, 2012 10:32 am

eka cadillac wrote:Vaikka mulla on iso pää, niin mulla ei ole kylliksi isoa lippistä jota voisi nostaa Antti A:lle!

Arvostan suoritustasi!
:D Kiitosta vaan!
60 special wrote:tulee varmasti suomen hienoin -59 :wink:
Tuossa on kyllä niin kova kilpailija tulossa vähässäkyrössä että taitaa se hienoimman titteli mennä sinne. Tosin se on Fleetwood, joten ehkä mahdollisuuksia voisi olla tuolla Coupe De Ville puolella vielä :wink: Suosittelen kyllä pitämään silmät auki ensi kesänä jos tämä erään herrasmiehen vähintäänkin kunnioitettava projekti näkee päivänvalon, on nimittäin sitten ja viimesen päälle. Ikinä en ole nähnyt että kukaan tekee niin pilkuntarkasti entisöintiä :shock:
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Fri Nov 09, 2012 9:20 am

Pakoputken kiinnikeet vihdoin valmiit. Näissä oli jotain omia virityksiä ja osa kiinnikkeistä oli siis kateissa, joten jouduin tekemään uudet. Kumi on Etralta 8mm "liukuhihna" materiaalia 5-vahvistekerroksella. Raudat on niitattu kumeihin kupuniiteillä joita käytetään maatalouspuolella. Niitä myy IKH. Ihan ok tuli. Jos nyt haluais hifistellä niin olishan nuo raudat voinut hioa sileiksi ennen siinkkiä ja niitit olis voinut hakata tuurnalla kupuvasaran sijaan, mutta tuskimpa kukaan noihin nyt niin isosti kiinnittää huomiota.

Image
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

Tseitsei
Hardtop Coupe
Posts: 20
Joined: Tue Oct 25, 2011 8:17 pm

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Tseitsei » Sat Nov 10, 2012 4:17 pm

Saako Antti A tiedustella, että mitä maalia / värisävyä olet käyttänyt koneen maalaamiseen? Tarkoituksena olisi itsellä palauttaa omassa autossa konehuoneen värit mahdollisimman lähelle alkuperäistä, koska tällä hetkellä koneen osat on maalattu liian vaalealla sävyllä.

ELDORADO
Coupe Seville
Posts: 135
Joined: Mon Jan 30, 2006 6:59 pm
Location: IHD

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by ELDORADO » Sun Nov 11, 2012 2:57 pm

http://www.amazon.com/ENGINE-ENAMEL-CAD ... B00397YRNW
Veikkaisin että tuolla, itse maalasin ainakin oman -66 koneeni tolla.
-66 Eldorado Convertible
-08 SRX Awd Sport Luxury
-08 Escalade ESV

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Sun Nov 11, 2012 9:43 pm

Mobitiveltä olen nuo värit ostanut: http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=156
Suosittelen!
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

Tseitsei
Hardtop Coupe
Posts: 20
Joined: Tue Oct 25, 2011 8:17 pm

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Tseitsei » Mon Nov 12, 2012 10:07 am

Kiitokset vastauksesta!

jc5iedm
Coupe Deville
Posts: 57
Joined: Tue Apr 05, 2011 6:12 pm
Location: Vesilahti

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by jc5iedm » Thu Nov 15, 2012 8:42 pm

Kun lueskelee noita Antti A:n suorituksia, arveluttaa omat puuhastelut - kehtaako niistä mitään tänne laittaa. No, laitetaan silti.

Käkkylän kardaani sai tällä viikolla uudet ristit (6 kpl) ja keskityspallo-systeemit (3 kpl) niveliinsä. Ristikoista kaksi oli ollut paikallaan about 43 vuotta, näin ainakin veikkaan, sillä niissä ei ollut c-klipsejä lukitsemassa vaan alkuperäistyyppinen nylonvalusysteemi. Samaa korkeata ikää epäilen kahdesta keskityspallo-systeemistä.

Nyt kun vielä uuden tukilaakeriasetelman painaa kohdalleen ja liittää kardaanin puoliskot toisiinsa, niin sitten saapi pujotella putken paikalleen ja odotellaan kevättä. Keväällä selvinnee lähtikö vapinat ja mitä tuli tilalle.
1970 Cadillac Fleetwood 75 Limousine

TOPI 55&60
Convertible Biarritz
Posts: 187
Joined: Wed Oct 20, 2010 1:20 pm

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by TOPI 55&60 » Tue Nov 20, 2012 8:56 pm

Kai merkkasit kardaanin putket toisiinsa nähden?Jos kasaa väärin niin varmasti täristää.Tasapainoitus kannattaa tarkistuttaa esim.Hardy Spicerillä.varmuudex.Omast 60:stä vaihdoin aikanaan ristikot,keskituen&laakerin,kasasin oikein&silti täristi.Viaksi paljastui irronnut paino&korjattiin uudelleen tasapainottamalla.

jc5iedm
Coupe Deville
Posts: 57
Joined: Tue Apr 05, 2011 6:12 pm
Location: Vesilahti

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by jc5iedm » Tue Nov 20, 2012 9:23 pm

Toki merkkasin. Siinä vaiheessa kun kardaani oli saatu auton alta vapaalle lattialle, jokaisen nivel-rykelmän yli maalattiin pituussuunnassa viiva, jokaiseen oma värinsä ja niihin väli-H-paloihin piirrettiin lisäksi vielä nuoli osoittamaan eteenpäin. Ja kaikki tämä tehtiin puhdistetulle pinnalle.

Kasauksen jälkeen aiemmin maalattu kuvio oli alkuperäisen kaltaisena selkeästi nähtävissä kunnostetun kardaanin pinnassa. Nyt on kardaani paikallaan odottamassa kevättä tai sopivaa "takarenkaat ilmassa kaasuttelu" -sessiota. Jos värinöitä ilmenee, käytetään tasapainotuksessa. Putken repiminen auton alta on pikkuhomma verrattuna tuon uuden tukilaakeriasetelman etsimiseen.
1970 Cadillac Fleetwood 75 Limousine

Flat De Ville
Hardtop Coupe
Posts: 28
Joined: Wed Mar 21, 2012 10:28 pm
Location: Vantaa

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Flat De Ville » Fri Nov 30, 2012 7:23 pm

Nostan hattua kaikille jotka lähtee tekemään restaurointia samassa mittakaavassa kuin Antti A. Kukaan joka ei ole vastaavaa hommaa tehnyt, ei pysty ymmärtämään sitä työmäärää mitä koko prosessi sisältää. Aivan järjetön savotta! :shock: Mutta oikein hyvän jos haluaa, niin tuo on ainoa vaihtoehto. Ja Antti A tehtailee kyllä pirun tyylikkään näköistä jälkeä :P Mulla on kuuskymppisen kone- ja vaihteistoremontti juuri työn alla. Mun 390 ei paljon paremmalta näyttänyt kun Antinkaan vaikka purettiin suoraan ajosta. Siksi onkin mukava katsella kuvia Antin työn edistymistä, varsinkin moottorin osalta. Samalla haaveillen että ehkä oma kone näyttää suurpiirtein samalta keväällä.. :roll: Tunti sitten pudotin lohkon ja kannet lipeäpyttyyn, ja nyt jäädään oottelemaan miten hyvin kakka irtoo. Antille kysymys.. käytitkö vanhat kannenpultit vai ostitko uudet? Ja jos ostit niin mistä? Ja veditkö moottoriin jonkun pohjavärin ennen pintaväriä?

Tässä pari kuvaa omasta projektista..
Attachments
IMG_2878.JPG
Osat pytyssä, lipeät perään. Pyöritin lohkoa pesukoneessa n. 7 tuntia. Ei silti lähteny kaikki pois. Varsinkaan niiltä aloilta mihin suihku ei pääse, eli esim. kaikki kanavat vielä tukossa. Katotaan miten tää puree.
IMG_2878.JPG (129.79 KiB) Viewed 2414 times
IMG_2826.JPG
Vesikanavat oli täynnä tämmöistä puuroo. Ei mikään ihme ettei autossa oo ollu termaria kiinni ainakaan vuoden -92 jälkeen.
IMG_2826.JPG (176.83 KiB) Viewed 2412 times
IMG_2766.JPG
Purkuhommissa. Keinut on saanu öljyä ehkä joskus 80- luvulla. Joka paikka täynnä "amerikan savea".
IMG_2766.JPG (118.22 KiB) Viewed 2413 times

Flat De Ville
Hardtop Coupe
Posts: 28
Joined: Wed Mar 21, 2012 10:28 pm
Location: Vantaa

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Flat De Ville » Fri Nov 30, 2012 11:10 pm

Aha! Enkä osaa edes noita kuvia liittää niin hienosti kuin Antti. Voi perkule! :mrgreen:

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Sat Dec 01, 2012 1:25 am

Pöh, enhän mä tee muutakuin kopioin sen kuvan linkin photobucketista. Tuo Engine enamel tuli ihan puhallettuun pintaan, ei siis mitään pohjamaaleja. Ja kannenpultit ovat alkuperäiset. Sinänsä jännää että yks pultti oli kadonnut tuossa kunnostuksen aikana ja metsästin uutta sarjaa monestakin paikasta mutta en edes löytänyt uusia pultteja 390:iin? No puuttuvan hain Vähänkyrön harrastajalta ja hyvin kestivät vielä Shop manualin momentit. Omassa projektissa otettiin tänään huima luuppi: Kori ja runko on jälleen naimisissa :D Paras juttu tuossa on se että kunnostettu runko saatiin ulkoa lämpöiseen talliin juuri ennen kun tuo lumimyräkkä iskee tänne pohjanmaallekkin.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

Post Reply