Viimeisin kunnostuksesi ?

Yleistä jutustelua. Rajoitetusti myös Cadillaceihin liittymättömiä juttuja.

Moderator: JiipeeH

User avatar
Joe Cool
Convertible Biarritz
Posts: 204
Joined: Thu Feb 02, 2006 12:58 am
Location: Helsinki

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Joe Cool » Sun Dec 02, 2012 1:33 am

Antti A wrote:Virranjakaja tarttui mukaan
Hienoa työtä jälleen kerran, tunnusta täältäkin suunnalta. Onko tuo virranjakajan alipainekello kunnossa? Minulla oli '56:ssa mennyt siitä kumi rikki, vaikka oli täysin siisti ulospäin ja konehuone muutenkin aivan eri kuosissa. Siksi epäilen vähän tuonkin kuntoa ja nyt se olisi helpompi vaihtaa, kuin koeajon jälkeen :)
Antti A wrote:Mobitiveltä olen nuo värit ostanut: http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=156
Onko korin ja konehuoneen väri jo tiedossa? Vai olikos noissa aina musta konehuone jollain puolikiiltävällä? Esim. '56:ssa konehuone on maalattu himmeämmällä/vaaleammalla sävyllä, kuin kori, mutta muuten vastaavalla värillä.

Flat De Ville
Hardtop Coupe
Posts: 28
Joined: Wed Mar 21, 2012 10:28 pm
Location: Vantaa

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Flat De Ville » Sun Dec 02, 2012 1:51 pm

Antti A wrote:Pöh, enhän mä tee muutakuin kopioin sen kuvan linkin photobucketista. Tuo Engine enamel tuli ihan puhallettuun pintaan, ei siis mitään pohjamaaleja. Ja kannenpultit ovat alkuperäiset. Sinänsä jännää että yks pultti oli kadonnut tuossa kunnostuksen aikana ja metsästin uutta sarjaa monestakin paikasta mutta en edes löytänyt uusia pultteja 390:iin? No puuttuvan hain Vähänkyrön harrastajalta ja hyvin kestivät vielä Shop manualin momentit. Omassa projektissa otettiin tänään huima luuppi: Kori ja runko on jälleen naimisissa :D Paras juttu tuossa on se että kunnostettu runko saatiin ulkoa lämpöiseen talliin juuri ennen kun tuo lumimyräkkä iskee tänne pohjanmaallekkin.
Onnea vaan hääparille! Se on iso harppaus taas :D Täytyypä itse pitää myös hyvä huoli niistä pulteista sitten. Kun sais nyt vaan osat puhtaaksi niin pääsis kiikuttamaan ne koneistamoon. Kävin eilen illalla vilkaisemassa pyttyä. Kyllä sieltä karstaa, öljyä ja muuta mujua pintaan nousee jatkuvasti. Lämmöt oli vajaa 80c. Ootellaan, ootellaan.. :wink:

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Sun Dec 02, 2012 3:43 pm

Joe Cool wrote: Onko tuo virranjakajan alipainekello kunnossa? Onko korin ja konehuoneen väri jo tiedossa?

Kyllä se kello ainakin jotenkuten jaksaa pitää alipaineen, mutta en osaa sanoa varmasti. Suht helppohan tuo on vaihtaa, mutta katotaan nyt jos tollanen löytyy sopivasti jostain niin ostaa jo varuille uuden.

Korin väri on päätetty. Eri värejä tuli kokeiltua toistakymmentä ja valina osui erääseen nykyauton sävyyn. 59:n punertavat värit oli malleissa niin aneemisia etten viittinyt "pilata" autoa valitsemalla siihen jotain mitäänsanomatonta väriä. Periaatteessä tuon valitun värin sävy pitäis olla lähellä -57:n dusty rosea. Tulipelti tulee samaan väriin korin kanssa ihan täyskiiltävän ja pohja onkin jo samassa värissä. Sisälokasuojat ja muut konehuoneen tukirakenteet on pulverimaalattu kiiltävän mustiksi. Kauan puntaroin matan ja kiiltävän välillä mutta päädyin kiiltävään.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Sun Dec 02, 2012 3:45 pm

Flat De Ville wrote:
Antti A wrote:Pöh, enhän mä tee muutakuin kopioin sen kuvan linkin photobucketista. Tuo Engine enamel tuli ihan puhallettuun pintaan, ei siis mitään pohjamaaleja. Ja kannenpultit ovat alkuperäiset. Sinänsä jännää että yks pultti oli kadonnut tuossa kunnostuksen aikana ja metsästin uutta sarjaa monestakin paikasta mutta en edes löytänyt uusia pultteja 390:iin? No puuttuvan hain Vähänkyrön harrastajalta ja hyvin kestivät vielä Shop manualin momentit. Omassa projektissa otettiin tänään huima luuppi: Kori ja runko on jälleen naimisissa :D Paras juttu tuossa on se että kunnostettu runko saatiin ulkoa lämpöiseen talliin juuri ennen kun tuo lumimyräkkä iskee tänne pohjanmaallekkin.
Onnea vaan hääparille! Se on iso harppaus taas :D Täytyypä itse pitää myös hyvä huoli niistä pulteista sitten. Kun sais nyt vaan osat puhtaaksi niin pääsis kiikuttamaan ne koneistamoon. Kävin eilen illalla vilkaisemassa pyttyä. Kyllä sieltä karstaa, öljyä ja muuta mujua pintaan nousee jatkuvasti. Lämmöt oli vajaa 80c. Ootellaan, ootellaan.. :wink:
Älä sitten liian kauaa liota sitä. Kaverilla nimittäin syöpyi sylinterien pinnat melko pahasti kun lohko oli ammeessa turhan kauan. Kyllä siitä kone vielä tuli, mutta ei välttämättä kovin pitkäikäinen.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

Flat De Ville
Hardtop Coupe
Posts: 28
Joined: Wed Mar 21, 2012 10:28 pm
Location: Vantaa

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Flat De Ville » Sun Dec 02, 2012 6:47 pm

Antti A wrote: Älä sitten liian kauaa liota sitä. Kaverilla nimittäin syöpyi sylinterien pinnat melko pahasti kun lohko oli ammeessa turhan kauan. Kyllä siitä kone vielä tuli, mutta ei välttämättä kovin pitkäikäinen.
Ohoh! Kuinka pitkään se uitti sitä? Tai miten vahva seos sillä oli? Hain ite lipeän kaverilta joka valmistaa pesuaineita teollisuuskäyttöön. Se sano ettei ainakaan tolla mun seoksella (10%) pitäs valuraudan edes yskäistä vielä. Eihän se tosin ihan mitään fairyakaan ole. Tein pienet koekeitokset ensin suodattimen jalalla. Tein töissä vanhaan kurkkupurkkiin seoksen, kuuumailmapuhallin alle ja suodattimen jalka uimaan. Ei aikaakaan kun se jo kiehua porpotti. Tarkastin tilanteen ja öljy oli alkanut liukenemaan. Noin tunnin jäkeen katsoin uudelleen ja päälipinnoilta oli kaikki lika irronnut ja osa oli jo täysin kirkas. Laitoin jalan vielä takaisin koska kanavissa oli edelleen mujua (keitos siis kiehui koko ajan). Jatkoin muiden osien kanssa puuhastelua ja usen tunnin jälkeen lähdin hakemaan jalkaa huuhteluun. kappas vain, jalka olikin muuttunut täysin tummanharmaaksi, mutta eipä ollut enää likainen :) Suodattimen jalka ei tietysti ole valurautaa vaan sitä painevalua.. Kevyttä koputtelua ja pintaa rupes irtoomaan pikku lastuina :| Noh, onneksi ebaysta löytyi toinen jalka, eikä ollut kun 40taalaa. Perhana.. Mutta parin vuorokauden jälkeen ei ainakaan lohkoon ole tullu mitään jälkiä vielä syöpymisestä? Meinasinkin kyllä viimeistään ylihuomena alkaa huuhtelemaan. Sitruunahaposta se kaveri kyllä varoitteli. Tai sano että sekin on toimivaa ainetta jos sitä käyttää oikein :wink:

User avatar
Joe Cool
Convertible Biarritz
Posts: 204
Joined: Thu Feb 02, 2006 12:58 am
Location: Helsinki

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Joe Cool » Mon Dec 03, 2012 12:51 am

Antti A wrote:Kauan puntaroin matan ja kiiltävän välillä mutta päädyin kiiltävään.
Tämä olisi varmaan hyvä yrittää tarkistaa jostain, mikä se kiiltoaste on ollut. Kun näet noin tolkuttoman paljon vaivaa alkuperäisten yksityiskohtien kanssa, niin ei mielestäni ei kannata mennä noissa väreissäkään muuhun, kuin alkuperäiseen tyyliin. Värit ja sisusta näkyvät paljon enemmän, kuin moni muu yksityiskohta.

Jos on mahdollisuus ja taito entisöidä arvoautosta (mielestäni '59 Cadillac on jo arvoauto, jonkun mielestä vasta miljoonan autosta voi puhua arvoautona) ns. 100 pisteen auto, miksi tyytyä silloin vähempään makuasioiden takia... :roll:

Tietenkin teet juuri niin, kuin omallesi haluat, mutta mielipiteen voi aina lausua ja parempi lausuakin tässä julkisessa projektivaiheessa, kuin ruveta arvostelemaan valmista autoa. Ja maaliakin voi vielä tarvittaessa hioa :)

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Mon Dec 03, 2012 9:15 am

Kiiltävällä mennään. Itselleni tätä rakennan enkä millekkään arvostelulautakunnalle. Pinta on ollut puolikiiltävä musta n.40% matta. Myös rungon tulisi olla sama matta, mutta sekin on kiiltävä. Tai todellisuudessa pulverilakan kiiltoaste on n.80%. Ja osasyy kiiltävään on sen helpompi puhtaanapito myöhemmässä vaiheessa. Tiedän monta projektia jossa matat osat ovat jo "entisiä" ennen kuin projekti on jo valmis. Maalipöly, hiontapöly ym. kun tarraa siihen pintaan niin se oli sitten siinä. Sitten kun alat putsaamaan niin sehän kiillottuu ja pilalle meni. Eikä mullakaan ole tiloja säilyttää noita osia missään tyhjiössä. Myös korin pohja tulisi olla pääväriltään punaruskea kuten sisälattia, mutta en tiedä kuin yhden entisöinnin jossa moinen on.Tiedän myöskin monta suomessa high end rankattua autoa jossa mustat osat on kiiltäviä vaikka ne ovat olleet aina mattoja. Täälläpäin tuo Concours de elegance tyyppinen arvostelukulttuuri ei oikein toimi kun puolet kalustosta on melko rottaisia. Korin värikään ei ole Woodrose joten 100 pistettä menee jo siinä. Arvatkaapa vaan onko näitä asioita mietitty! Olen ollut välillä tekemässä 100 pisteen autoa ja välissä jopa miettinyt customia, mutta lopulta olen päätynyt omaan silmään miellyttävään entisöintiin, joka on mahdollista museokatsastaa. Jos kyseessä olisi Eldorado niin ehkä sitten ei pitäisi tinkiä alkuperäisyydestä. Se että tuon raadon saa ylipäätänsä pelastettua on jo mielestäni tarpeeksi. Ja musta pysyy kuitenkin mustana vaikka pinnan heijastuma vähän muuttuukin. Sisustahan tähän tulee 100% alkuperäis väreihin. Myös maali on rankattu sisustan materiaalien mukaan, että värit sopii yhteen. Aluksi selvittelin myös tuota Woodrose väriä ja tein muutaman koepalan, mutta jopa avovaimo joka sanoi ostettaessa että pidä väri samana, ilmoitti kyllä mielipiteensä melko vahvasti. Ja rumahan se oli. En myöskään aio laittaa peltivanteita vaan -56 pinnat ja leveät valkosivut ja voipi olla että joskus tulee hankittua jotkut isot Boydit. Aina näissä entisöinneissä on erilaisia lähestymistapoja. Jotkut maalailee sisustan osia korin väriin, vaikka ainakaan tässä yksilössä korin väriä ei ole yhdessäkään sisustan osassa alkuperäisesti. Enpä ole nähnyt kahta samanlaista entisöityä 390 konettakaan saati sitten Hydramaticcia. Aina on jokin purnukka tai pultti käsitelty eri tavalla.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

User avatar
Joe Cool
Convertible Biarritz
Posts: 204
Joined: Thu Feb 02, 2006 12:58 am
Location: Helsinki

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Joe Cool » Mon Dec 03, 2012 10:14 pm

Selkeällä, perustellulla ja harkitulla linjalla vedät, hyvä niin. Kyllä siitä upea tulee ja varmasti museokelpoinen, en epäile lainkaan.

Mutta kun julkisesti projektin esittelet, niin myös julkiset (pussihousu) kysymykset sallittakoon :) Se on hienoa, että teet sisustan alkuperäisellä kankaalla, tiedän pari hienoa yksilöä, jossa sisusta on tehty uusiksi, mutta ei alkuperäisesti, vaikkei kustomoinnista ole kuitenkaan kyse. Ehkei ole tiedetty, että alkuperäisiäkin kankaita on saatavilla.

Miten kojelaudan päällyksen olet ratkaissut?

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Mon Dec 03, 2012 10:55 pm

Joe Cool wrote:Selkeällä, perustellulla ja harkitulla linjalla vedät, hyvä niin. Kyllä siitä upea tulee ja varmasti museokelpoinen, en epäile lainkaan.

Mutta kun julkisesti projektin esittelet, niin myös julkiset (pussihousu) kysymykset sallittakoon :) Se on hienoa, että teet sisustan alkuperäisellä kankaalla, tiedän pari hienoa yksilöä, jossa sisusta on tehty uusiksi, mutta ei alkuperäisesti, vaikkei kustomoinnista ole kuitenkaan kyse. Ehkei ole tiedetty, että alkuperäisiäkin kankaita on saatavilla.

Miten kojelaudan päällyksen olet ratkaissut?
Kojelaudan tilaan RD-autolinelta Ruotsista sitten kun siihen on varaa. Reilu tonnin pieti kun sekin tahtoo olla ja tässä on näitä menoeriä (kromit, maalaus ym.) Kojelauta on tässä tumma viininpunainen alkujaan. Hieman olen miettinyt saman sävyistä metalliväriä tuon ihan perusvärin sijaan, mutta katsotaan sitten lisää kun se on ajankohtaista.

Kommentit on aina hyviä ja samalla voi hieman itsekkin valottaa omia päätöksiä. Ne meinaa vähän jäädä pimentoon kun kertoo itse työstämisestä. :wink:
Alkuperäiset kankaat on kyllä melko tyyriitä ja joillekkin tilaaminen USA:sta saattaa olla se suurin este. Munkin verhoilumatskut on odotellut jo pari vuotta vaatekaapissa kun penkit on edelleen purkamatta. Sisusta on kuitenkin mun mielestä se paikka johon pitää panostaa, jopa itse ulkokuorta enemmän. Ite en esimerkiksi ymmärrä miten jotkut voi esimerkiksi kuvauttaa autonsa sisusta paskaisena johonkin lehteen? tai saati sitten kiikuttaa auton jonnekkin näyttelyyn viime kesäiset hiekat lattialla..
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

Flat De Ville
Hardtop Coupe
Posts: 28
Joined: Wed Mar 21, 2012 10:28 pm
Location: Vantaa

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Flat De Ville » Tue Dec 04, 2012 11:18 am

Antti A wrote:Kojelaudan tilaan RD-autolinelta Ruotsista sitten kun siihen on varaa. Reilu tonnin pieti kun sekin tahtoo olla ja tässä on näitä menoeriä (kromit, maalaus ym.) Kojelauta on tässä tumma viininpunainen alkujaan. Hieman olen miettinyt saman sävyistä metalliväriä tuon ihan perusvärin sijaan, mutta katsotaan sitten lisää kun se on ajankohtaista.

Kommentit on aina hyviä ja samalla voi hieman itsekkin valottaa omia päätöksiä. Ne meinaa vähän jäädä pimentoon kun kertoo itse työstämisestä. :wink:
Alkuperäiset kankaat on kyllä melko tyyriitä ja joillekkin tilaaminen USA:sta saattaa olla se suurin este. Munkin verhoilumatskut on odotellut jo pari vuotta vaatekaapissa kun penkit on edelleen purkamatta. Sisusta on kuitenkin mun mielestä se paikka johon pitää panostaa, jopa itse ulkokuorta enemmän. Ite en esimerkiksi ymmärrä miten jotkut voi esimerkiksi kuvauttaa autonsa sisusta paskaisena johonkin lehteen? tai saati sitten kiikuttaa auton jonnekkin näyttelyyn viime kesäiset hiekat lattialla..
Mä käytin oman kojelaudan RD:llä viime talvena. Homma pelitti niin että oma kojelauta + päädyt piti lähetettää sinne ja ne palautettiin uudelleen pinnoitettuna. Koko lysti maksoi rahteineen n.1600e. Todella siistiä jälkeä tekevät, mutta on myös pari mainittavaa juttua. Kello painuu pinnoituksen jälkeen vähän syvemmälle, tai reunat on siis korkeammat. Ei muuten mitenkään kovin häiritsevä, mutta kellon säätönuppia on vähän hankala pyörittää. Toinen juttu, minkä kanssa meinas ihan oikeesti mennä hermo, on se että mittaristo ei tahdo mahtua enää paikalleen. Se on siis aivan perkeleen tiukka sovite!! Mulla meni n.viisi tuntia ku ähersin sitä takas paikalleen. Ei viittiny kauheesti runnoa kun oli sekä mittaristo, että kojelauta juuri kunnostettu. Lopulta porasin mittariston kehyksen kiinnitysreiät isommiksi, painoin alareunan paikalleen ja siitä vääntäen, kääntäen, kiroillen, rättiä ja pientä pellinpalaa avuksi käyttäen sain painettua yläreunan paikkalleen ja sit vedätin muttereilla kiinni. Eli kerran vielä :arrow: todella vittumainen homma! :evil:. Hämäläisen Pasi kiroili tätä samaa hommaa kun touhus viisysin kanssa. Kun siis olet RD:hen yhteydessä, niin kysy että voisiko mittaristo kehyksen laittaa paketin mukana tulemaan, jos ne laittas sen esim. siellä jo paikallee kun päällyste on vielä "pehmeää"? Kyllä munkin mittaristo nyt menee nätisti paikalleen ja tulee pois kun se on hakenut taas paikkansa siihen kojelautaan. Ja jos haluat kojelaudan rungon puhtaaksi, niin putsaa se ennen lähettämistä. Mullakin oli se alapuoli ihan pintahilseessä, mutta mä oletin että sekin putsataan "samaan rahaan". Eipäs putsattu. Päälinen oli pirun hieno, mutta alapuoli oli edelleen samassa pintahilseessä. Siinä ei tietysti enään paljon puhalleltu tai hiottu, joten vetelin pensselillä sellaisen ruosteenmuuntoaineen sinne ja olin tyytyväinen tähän. Tämmöistä kommenttia tällä kertaa.. :)

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Tue Dec 04, 2012 12:31 pm

Juu olin RD:lle yhteydessä joskus pari vuotta sitten, mutta se homma sitten siirrettiin muiden rahanmenojen vuoksi jo silloin. Muistaakseni he tarjosivat kojelaudan rungon puhdistuspalvelua hintaan 500kr, mutta ilmoitin silloin että se tulee heille puhallettuna ja sinkattuna. Silloin hinta kojelaudalle oli 1100kr. Saa nähdä missä se mittariston kehys silloin menee kun tällä hetkellä se on jumissa puolassa muiden osien kanssa.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

Flat De Ville
Hardtop Coupe
Posts: 28
Joined: Wed Mar 21, 2012 10:28 pm
Location: Vantaa

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Flat De Ville » Tue Dec 04, 2012 1:49 pm

1100kr se hinta oli myös nyt + 200kr maalaus. Päätin säästää itseltäni aikaa ja vaivaa, joten maalautin sen suoraan siellä, kun tuli ihan orkkis väriin. Jos se kehyshomma käy RD:lle, eikä sulla ole oma kehys palautunut, tai et juuri kromattua kehystä halua lähettää sinne, niin multa saa lainaan varaosamittariston kehyksen.

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Tue Dec 04, 2012 2:08 pm

Flat De Ville wrote:1100kr se hinta oli myös nyt + 200kr maalaus. Päätin säästää itseltäni aikaa ja vaivaa, joten maalautin sen suoraan siellä, kun tuli ihan orkkis väriin. Jos se kehyshomma käy RD:lle, eikä sulla ole oma kehys palautunut, tai et juuri kromattua kehystä halua lähettää sinne, niin multa saa lainaan varaosamittariston kehyksen.
Ok, pidetään mielessä! :) Kyllä mäkin sen maalattuna otan niin ei tarvi ite alata sotkemaan.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

User avatar
Joe Cool
Convertible Biarritz
Posts: 204
Joined: Thu Feb 02, 2006 12:58 am
Location: Helsinki

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Joe Cool » Wed Dec 05, 2012 12:30 am

Flat De Ville wrote:1100kr se hinta oli myös nyt + 200kr maalaus
Tässä on hienoa palautetta ja vihjettä, juuri tällaista kaivataan jo jonkun homman tehneeltä. Nyt on vaan pakko kysyä, että onko tässä joku sekaannus kurnujen ja eurojen kanssa, jos juttu maksoi 1600 eur rahteineen ja työt 1300 kurnua :roll:

User avatar
Antti A
Convertible Biarritz
Posts: 260
Joined: Thu Sep 03, 2009 4:11 pm
Location: Lahti - Isokyrö

Re: Viimeisin kunnostuksesi ?

Post by Antti A » Wed Dec 05, 2012 8:04 am

Joe Cool wrote:
Flat De Ville wrote:1100kr se hinta oli myös nyt + 200kr maalaus
Tässä on hienoa palautetta ja vihjettä, juuri tällaista kaivataan jo jonkun homman tehneeltä. Nyt on vaan pakko kysyä, että onko tässä joku sekaannus kurnujen ja eurojen kanssa, jos juttu maksoi 1600 eur rahteineen ja työt 1300 kurnua :roll:
Nolla puuttuu kummaltakin :oops: Eli 11000SEK on tuo kunnostus.
Cadillac Coupe De Ville 1959 http://garage59.blogspot.fi/

Post Reply