Puskurinosturi ja viimeinen jenkki

Yleistä jutustelua. Rajoitetusti myös Cadillaceihin liittymättömiä juttuja.

Moderator: JiipeeH

BlackDeVil
Sedan

Post by BlackDeVil » Thu Apr 26, 2007 12:22 pm

Mulla on tuollainen uudempi etuvetocaddy, jossa on ihmeesti perinteisen jenkkiauton tunnelmaa, vaikka autoa ei mielestäni voi oikein lukea sellaiseen kastiin kuuluvaksi.

Cadillacilla (ja Oldsilla) oli kuitenkin jo 60-luvulla etuvetoautoja (Eldo, Toronado), joten kastijakoa ei oikein voi panna menemään vettotavan mukaan.

Sain siis kuningasidean: Oikea perinteinen jenkkiauto on sellainen, jota nostetaan puskureista.

Ainakin -90 Broughamissa on vielä puskurinosturi (bumper jack). Onkohan jossain uudemmassa?

T. Hessu
"Aerodynamics is for people who don't know how to build engines" - Enzo Ferrari

60 special
Convertible Biarritz

Post by 60 special » Thu Apr 26, 2007 2:34 pm

:? :? , Varmaan näin onkin, mutta itse en ole hennonut koskaan nostaa Käkkylää puskurista, vaan käytän hallitunkkia :oops: , hitsi jos vaikka vääntyy, tai jotain :evil: . Americassa tilanne on vähän toinen, autot ovat siellä käyttöä, eikä näyttöä varten 8)

Kalle
Hardtop Coupe

Post by Kalle » Fri Apr 27, 2007 8:22 am

Sama täällä. Puskuritunkki on takakontissa vain orginaalisuuden vuoksi. Muuten käytössä auton palkista nostettava hallitunkki. Tietty, jos tien päällä tarvitaan tunkkia, tällöin hätätapauksessa käytän orginellitunkkia.
--------------------------------------------------------------------------------------
Kyllä lähtee....-71 Lincoln Mk III, -72 Ford LTD avo, -98 Yamaha Drag Star

Tuukka
Hardtop Coupe

Post by Tuukka » Fri Apr 27, 2007 6:13 pm

Mun pitäis hommata käkkylään semmonen orkkis puskuritunkki, samaten chevyyn. Työntekoa vartenhan puskurit on ja niistä pitää pystyä nostamaan autoa. Muovipuskurit on paskoja :evil:
Tuukka

fleetwood
Site Admin

Re: Puskurinosturi ja viimeinen jenkki

Post by fleetwood » Sat Apr 28, 2007 10:07 am

BlackDeVil wrote:Ainakin -90 Broughamissa on vielä puskurinosturi (bumper jack).
Eeeen usko. En epäile etteikö sellaisella saa autoa nostettua jos sellainen on, mutta mukana niissä (ainakin vuodesta '88 alkaen) tuli jo vähän uudemmantyylinen korin alle laitettava tunkki. Kerran olen moista käyttänyt ja todella vakavasti otettava vehje, auto nousi todella kevyesti.

BlackDeVil
Sedan

Post by BlackDeVil » Wed May 02, 2007 11:39 pm

fleetwood wrote:
BlackDeVil wrote:Ainakin -90 Broughamissa on vielä puskurinosturi (bumper jack).
Eeeen usko. En epäile etteikö sellaisella saa autoa nostettua jos sellainen on, mutta mukana niissä (ainakin vuodesta '88 alkaen) tuli jo vähän uudemmantyylinen korin alle laitettava tunkki. Kerran olen moista käyttänyt ja todella vakavasti otettava vehje, auto nousi todella kevyesti.
Niin joo, eipä ole mulla ensi käden tietoa tästä asiasta, siksi kyselinkin. Etuveto-Fleetwoodista ei moista värkkiä löydy, mutta Broughamista?

Väite perustui tähän:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1990-Cad ... 0092858283

ebayssa on kyllä usein tavaroiden tiedot poskellaan. Ja kyllä, iitellä on ollut useampia puskuritunkattavia autoja. Puskuritunkki on mukavampi käyttää kuin nämä nykyisin tavalliset. Jos pehmikekumit on kunnossa, auto nousee ihan siististi ilman, että jää jälkiä puskuriin. Autossa pitää tietty olla puskurit, joista kärsiii nostaa. Itellä tuli em. vakaumukseen johtavia havaintoja (real cars have real bumpers) vuosia sitten. Mulla oli Fiiatti, jonka puskuri oli mennyt vähän kieroon. Vääntelin sen paljain käsin mallilleen. Sitten mulla oli -65 Buick, jonka puskuria oli kolhittu. En saanut sitä oikeamaan isoimmalla pajavasaralla, mikä löytyi tallista. Tässä ero!

Toinen havainto oli kun, P.Hesperiankadulla edellä ajanut Citikkakuski veti äkkiä liinat kiinni, meinattiin ensin molemmat päästää vielä läpi hiukan vanhoilla vihreillä. Tössäytin kevyesti sen Citikan perään, kun just olin vilkaissut vasemmalle, ehtiikö vielä, enkä ajoissa huomannut kaverin jarrutusta. Dodgeen tuli lampunkehykseen parin millin painuma. Citikasta näkyi perästä menneen jotain hajalle. Kun peräänajajaa yleensä pidetään syyllisenä, ja ne valotkin oli just vaihtumassa, niin kentlemannina (!) sanoin maksavani Citikan korjauksen. Sitten parin päivän kuluttua mulle soitettiin korjaamolta ja kerrottiin, että Citikasta oli hajonnut sitä ja sitä ja sitä, ja sitten oli takarunkokin vääntynyt, tuli kallis homma! Ameriikoissa sentään osattiin ennen tehdä auto, joka ei ole heti tuusannuuskana pikku erehdyksen takia kaupunkiliikenteessä, ja pysäköidessäkin niillä puskureilla voi vähän nojata edessä ja takana olevaan autoon - paitsi jos vieruskaverin puskurit on muovia, tai tinapaperia. Mielellään pitäisi olla vielä pystysarvet ja kumipehmikkeet puskureissa, niin ne ovat nimensä veroisia, ei mitään koristelistoja. (Cadillac on tietty vähän jalompi ajopeli kuin Dodge, joten sillä ei ehkä viitsi niinkään nojailla, vaikka voisikin. )
"Aerodynamics is for people who don't know how to build engines" - Enzo Ferrari

kääkkä
Coupe Seville

törmäilyjä

Post by kääkkä » Sat Aug 16, 2008 8:04 am

Mulla oli aikoinaan Chrysler Newport -73, jonka viikonloppukuski ajoi yhden hiacen kylkeen. Hiacesta tippu sivuovi ja runko vääräks. Chrysystä putos pari kirjainta nokasta ja konepelti vähän vääntyi. Siinä oli ne kumi topparit puskurissa, jotka otti suuremman rysäyksen vastaan ja näin säästyin suuremmilta vahingoilta. Törmäysvoima menikin siihen hiaceen. Hiace-kuski oli onnettomuudessa väärässä ja vielä ottanut auton salaa käyttöönsä työnantajaltaan, joten mun auto korjattiin merkkiliikkeessä (lahden autola), mutta se kesti kuukauden, kun eivät saaneet niitä kirjaimia heti nokkaan. Konepelti suoristettiin ja koko etupää maalattiin, mutta mulla ei ollu mitään hätää, koska vakuutusyhtiö maksoi mulle joka päivästä odotusrahaa.
Toinen tapaus: Nykyistä caddyani ajoi eräs kuski toissa keväänä ja pomppas sillä yhden mazdan perään. Mazdan perä paskaks ja multa vilkun lasi ja vähän peltiä kurttuun. Ennen ja jälkeen kuvat tuolla mun sivulla.

sevillejussi
Convertible Biarritz

Post by sevillejussi » Sat Aug 16, 2008 10:29 pm

BlackDeVil wrote:
Sain siis kuningasidean: Oikea perinteinen jenkkiauto on sellainen, jota nostetaan puskureista.

T. Hessu
Ehkä voisit jatkaa tuota ideoimista, sillä tuo puskuritunkki kautta aikain ei ole kovin yleinen.
Rajaa turhan paljon pois autoja, jotka ovat jenkkiautoja.
Ei olisi kovin korrektia väittää kaverin Fleetwood V-16 Convertible Sedania joksikin muuksi kuin jenkiksi.
Miksi yleensä pitää yrittää joitakin autoja ja vuosimalleja karsia pois "jenkkiauto" nimikkeen alta, vaikka ovat suunniteltu ja valmistettu Amerikassa?

Miksi joidenkin mielestä muka vain 50- ja 60-lukujen autot olisivat vain perinteisiä jenkkejä? Muka takavetoiset ovat "oikeita jenkkejä", minun mielestäni esim. Cord on oikea jenkki, samoin on myös Eldorado. Oikea jenkki on myös Escalade tai DeVille.

Sanon, että 20- ja 30-lukujen autot ovat oikeita "jenkkejä" verrattuna näihin sodanjälkeisiin "peltilaatikoihin".

Mutta jokin Camaro tai Barracuda tai BLS, tai Catera eivät ole jenkkejä, koska eivät ole valmistettu Amerikassa. Entä Allante?

romunummi
Coupe Seville

Post by romunummi » Sat Aug 16, 2008 11:26 pm

anteeksi maalaisuuteni missäs niitä barracudia ja camaroita sitten on tehty?catera bls ja allente on cadillacin epätoivoisia yrityksiä korjata ryvettynyttä autontekijän mainetta.caterassa pohjana opel omega mv6 laakeriseppele keulalla ei perustele hinnan kalliutta ja laadultaa auto on samaa skeidaa kuin 90 lukuiset muutkin cadyt.bls on saabi mutta ei se seppele taaskaan perustele kalliutta lähtökohtaan verrattuna,allentessa giugiaro muotoilijana mutta tekniikka northstar toinen näistä ei kuulu yhtälöön

kolli
Sedan

Post by kolli » Sat Aug 30, 2008 8:17 pm

Olen paljolti sevillejussin kanssa samoilla linjoilla 8)
Mutta sitä en ymmärrä, että joku kehtaa väittää, että kaikki 90-luvun
cadyt on skeidaa. Kuinkahan monella CCOF:n jäsenellä on juuri tälläinen ajopeli???

romunummi
Coupe Seville

Post by romunummi » Sun Aug 31, 2008 9:28 am

ihan kokemuksella haukun niitä kyseisen aikakauden tuotteita

kolli
Sedan

Post by kolli » Sun Aug 31, 2008 4:00 pm

Tiedetään. Sulla on ollu huono tuuri. Mutta ihan periaatteesta ei pitäis
lähtee yleistämään.
Se on kuule monelle arka paikka, jos saa lukea, että lellilapsi on "skeidaa" :roll:

romunummi
Coupe Seville

Post by romunummi » Sun Aug 31, 2008 8:31 pm

tuntuu siltä että en ole yksin ongelmieni kanssa tälläkään foorumilla

sevillejussi
Convertible Biarritz

Post by sevillejussi » Thu Sep 04, 2008 1:17 pm

romunummi wrote:anteeksi maalaisuuteni missäs niitä barracudia ja camaroita sitten on tehty?
Tuossa tarkoitin lähinnä Euroopassa valmistettuja. :lol:
Siis GM:n tehtailla Hollannin Rotterdamissa, Belgian Antwerpen'issa ja Sveitsin Bad Schinznach'issa. Onko tehty muualla, ei ole tiedossani.

Sensijaan Canadassa valmistettuja autoja kutsutaan yleisesti jenkkiautoiksi. :roll:

yoko1
Sedan Deville

Post by yoko1 » Thu Sep 04, 2008 4:31 pm

kolli wrote:Olen paljolti sevillejussin kanssa samoilla linjoilla 8)
Mutta sitä en ymmärrä, että joku kehtaa väittää, että kaikki 90-luvun
cadyt on skeidaa. Kuinkahan monella CCOF:n jäsenellä on juuri tälläinen ajopeli???
Seville -94 tossa pihassa kiiltelee mutta on se huono Kyllähän Nortti on loistava kone mutta sähköpuolessa on toivomisen varaa Toisaalta ton ikäisessä tuppaa olemaan vikoja ja missä ei olisi
Samat vikakertomukset käydään läpi myös Sakufoorumeissa
Jos on kaikenmaailman hilavitkuttimia niillä on taipumus mennä myös rikki
Kuitenkin ajattelin ajaa tällä etuveto-tupperwaaralla kunnes Nortti laukee tai vaihdan uudempaan
Pitää tää Seville ainakin mielen virkeänä kun ei tiedä mikä seuraava pettää :lol:

Post Reply