429 - Remontin päivitys

Esittele oma projektisi

Moderators: JiipeeH, Kuli

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri Nov 29, 2013 9:16 pm

Kun 429,n moottoriremontista on kulunut jo yli 12 vuotta, niin tuli ajankohtaiseksi aloittaa sen uudelleen tarkistus /tiivistys. Tein remontin v 2002, ensisavut otin 13.2.2002. Maileja on tullut mittariin tämän jälkeen varsin maltilliset 9620, eli vajaat 16000 km :shock: Jos mukaan ei lasketa kiusallista ravistusta tyhjäkäynnillä (josta olen kirjoitellut aiemmin tänne , ja OD,lle ), niin moottori on toiminut erittäin luotettavasti 8) Pieni "kalina " kylmänä on tullut kuvioon jo vuosia sitten, mutta se katoaa moottorin lämmettyä. Puristuspaineet on tasaiset 220-240 psi, eikä öljyä kulu muuten kuin pieninä vuotoina sieltä, täältä. Juuri öljy, sekä nestevuodot vesipumupun tienoilla ovat syynä siihen että päätin irrottaa voimalähteen , avata ja tarkistaa laakeripinnat, nokka akselin, ynm liikkuvat osat, sekä kasata moottori uusilla tiivisteillä, ja maalata se lopuksi Cadillacin sinisellä :P Samalla on tarkoitus sovittaa 36-hampainen triggeripyörä sekä VR-anturi kampiakselille, dampperin ja hihnapyörän väliin.Mihin niitä tarvitaan :?: No, tarkoitus olisi muuttaa 429 suorasytytykselle käyttäen Fordin Edis-8 sytytysmodulia. Virranjakaja jäisi toimettomaksi, sekä imusarjan päällä majaansa pitävä puola. Tarkoitus on siistiä kaikki ylimääräinen sekamelska koneen päältä, kierrättää tulpanjohdot moottorin taakse sijoitettaviin kahteen nelinapaiseen puolaaan. Polttoaineen syöttö muuttuu näillänäkymin Megasquirtiksi joka samalla ohjaa Edis 8,a. Että tällasia askareita ois tiedossa talven pimeisiin iltoihin, päivitän sivua edistymisen mukaan, siis h.i.t.a.a.s.t.i.... :mrgreen:
Image
Image
Image
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Sat Dec 07, 2013 7:46 pm

Hieman edistystä ko. projektiin... Touhusin illan tallissa, ja sain 429,n ylös konehuoneesta :D Hieman oli ahdasta,kun päätin jättää laatikon paikoilleen. Ja tuskin se olisikaan koko nippuna ulos tullutkaan, kun oli keulapää paketissa , syylarin kehto paikoillaan. Sen irrotus ei ole mikään helppo rasti...irrota ensin lokasuojat,... ei hyvä homma :roll: No aikani taisteltuani moototri irtosi laatikosta, mutta ei mahtunut pois ennen vesipumpun irrotusta..vihjeenä kerrottakoon :wink:
Onnekseni vanha , 12 v sitten valmistamani moottori-pukki oli vielä tallessa tallin takana, metsän siimeksessä... oli aika monta kertaa menossa jo metallin kierrätykseen.., no onneksi ei mennyt :mrgreen:
Ohessa pari kuvaa illan saavutuksista ...
Image
Image

PS .., ylläpito vois siirtää tämän jutun projekti-osioon .
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Sun Jan 05, 2014 9:52 pm

:D No niin, pientä edistystä 429-projektissa. Avasin moottorin, ja hyvälle näytti 8) Sylintereissä näkyi hoonijäljet, eikä havaittavia naarmuja löytynyt, onneksi. En käyttänyt mäntiä pois sylintereistä koska pelkona oli männänrenkaiden pyörähtäminen eri asentoon kuin mihin ne oli hioutuneet. Turhaa työtä olisin vain tehnyt. Alakerta oli sisitissä kunnossa eikä akselin kauloilla ollut naarmuja eikä kiinnileikkautumia. Jakopään ketju oli lievästi venynyt, joten päätin uusia sen. Nyt oli aitiopaikka kokeilla miten kampiakselin takapään 2-osainen tiiviste vaihdetaan ilman akselin irroitusta, olin ollut epäileväinen sen suhteen (joku kerran foorumilla kyseli onnistuuko öljypohjan irroituksella ) Mutta ei ollut vaikea rasti kun valmisti ohuesta mella-pellistä "kenkälusikan " asennusta helpottamaan.
Osien puhdistelua, sekä tiivisteiden vaihtoa oli vuorossa. Niin, Englannista saapui tilaamani 36-1 Trigger wheel, jolla ohjataan Edis-8 suorasytytystä (jonka tilasin Ebaysta..). Sattui löytymään niin sopiva
pyörä ettei tarvinnut kuin "heittää " hihnapyörän päälle ja migata kolmesta kohti kiinni. Tarkoitus on käyttää dampperi +hihnapyörä sorvissa, jotta lievä soikeus saadaan pois triggerin hampaista.
VR-anturin välys pyörään nähden kun tulisi saada jonnekin 0,5 mm haarukkaan jotta signaali olisi tarpeeksi voimakas.
Sylinterinkannet odottaa vuototestiä, tein tosin alustavan testin tärpätillä, ja hyvälle näytti, ei vuotoja. Alipaineella suoritettava imutesti kertoo lopullisen totuuden. Koneistamolle siis :wink:
tässä pari kuvaa projektista :
Image
Image
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri Apr 18, 2014 10:04 am

:? ,,, Onpas siitä jo aikaa kun tätä sivua viimeksi päivitin :wink: Saattoi tulla vaikutelma että koko projekti on unohduksissa tai haudattu..no ei onneksi. Kerron nyt miten moottorin päivityksen kanssa kävi, tässä kun on aikaa pitkänaperjantaina. Taisin jo mainita että moottorin sylinterit olivat hyvässä kunnossa ja hoonijäljet yhä selvästi nähtävillä, eihän tällä moottorilla ole ajettu kuin n 16000 km edellisestä remontista :!: Tiivisteiden vaihdolla tässä tapauksessa pääsisi jo pitkälle. Jakopään ketju oli hieman venynyt, olisi toki mennyt vielä parisataa tuhatta km, mutta päätin uusia sen kun kerta kiuas oli auki. Saman jutun tein hydraulinostajille, muutama kun piti äänekästä kilinää hei kylmäköynnistyksen jälkeen. Nyt näen jo varottavia sormia nousevan lukijoiden joukosta...eihän niitä saa vaihtaa kuin yhdessä nokka akselin kanssa.. :| Ehkä näin jos oikein insinööriltä kysyisi, mutta nostimet oli todellakin virheettömät laahauspintojen osalta, samoin nokka akseli. Siinä syy miksi uskalsin nostimet vaihtaa. Joskus täytyy vain luottaa itseensä, ja sulkea korvat muiden neuvoilta :wink:

Seuraavaksi oli vuorossa kampiakselin kaulojen ja laakerien tarkistus, silmämääräinen siis. Avasin kannet, ja hyvältä näyttivät, ei naarmuja, eikä pistesyöpymiä. Takaisinasennus momentti avainta hyödyntäen. Kampiakselin takapään tiivisteen vaihtoonkin on nyt kokemusta. Se tosiaa onnistuu helposti ilman että akselia täytyisi irrottaa. Ohuesta mellapellistä
tein lusikan jonka avulla 2-osaisen tiivisteen asennus oli helppoa. Seuraavana vuorossa olivat sylinterinkannet. Toiseen kanteen tein 3/8 " kierteen ylimääräistä lämpötila anturia varten,nyt oli ammatista apua, putkimiehellä jengan teko onnistuu :mrgreen: Irrotin venttiilit, puhdistelin ne ja kanavat myös. Seetipinnat olivat kunnossa, näihin kansiinhan tehtiin 2.remontti noin viisi vuotta sitten, silloin asennutin kovametalli seetit pakopuolelle, ja tehtiin täysi venttiilityö muutenkin.Varmuuden vuoksi käytin kannet Oulun Moottorikoneistamolla tiiveys-testissä.
Tulos oli 100 % tiiveys. Toisessa kannessa havaittin pieni hiushalkema pakokanavan ja vesitilan välissä jo aiemman koneistamokäynnin aikana, hieman oli vuotanut vettä kanavaan, ei siis palotilaan. Kun kysyin koneistamon päällikön mielipidettä sen vakavuuteen, totesi että tuskin haittaa käyttöä millään tapaa, ja olisi lähes mahdoton korjata hitsaamalla. Päätin siis antaa halkeaman kehitttyä seuraavaan remonttiin... :roll:
Moottorin kasaaminen oli seuraava rasti, ja se sujuikin jo rutiinilla. Uudet tiivisteet kunnollisen tiivisteliiman avulla takaavat tiiviin lopputuloksen toivottavasti lopuksi ikää.
Mukavaa puuhastelua pimeinä talvi iltoina, osien puhdistelua ja maalailua. Uusin samalla vesipumpun,kun semmoinen sattui löytymään hyllystä omasta takaa..joskus on viisasta ostaa
osia jemmaan :wink:
Pieni mokakin sattui pakosarjan suhteen :oops: Toinen kiinnityskorva ratkesi moottoria nostettaessa, oli unohtunut pultti reikään ja se kampesi korvakon poikki. Yritin löytää korvaavaa pakosarjaa, tuloksetta. Ebayssa oli joitain myynnissä,mutta pirun kalliita. Mutta hätä keinot keksii...onneksi on taito hitsata ja juottaa :!: Messinki on sähköhitsauksen ohella toinen keino liittää valurautaa yhteen. Ja ehkäpä vielä se helpompi. Palasen liittäminen messinkijuotoksella onnistui hyvin, toivotaan että myös kestää käytössä...
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri Apr 18, 2014 10:27 am

Tässä välissä laitan muutaman kuvan oheis töistä, virranajakajan ja läppärungon osalta.

Image
Image

Virranjakaja jäisi tarpeettomaksi koska jatkossa Fordin Edis 8 hoitaisi hommat hukkakipinöillä höystettynä :shock: Saha siis kauniiseen käteen ja töihin. Työkaveri avitti hommassa, itsellä kun ei ole sorvia. Jakajan yläpään puslalle tehtiin sopiva pesä jakajan runkoon, lyhennettiin akselia, valmistettiin sen lukitus, ja sopiva hattu päähän, siinä koko homma lyhyesti kerrottuna. Tosiasiassa aikaa meni useampi lta suunnitellessa... :lol:
Vielä piti varmistaa tyhjäkäynti-ilma moottorille. Aiemmin asnetamani Holleyn 670 cfm läppärungossa ei ollut porausta IAC-venttiilille. Valussa oli vain aihio sille. Ilmeisesti tuotantokustannusten takia sitä ei tehdä automaattisesti kaikkiin läppärunkoihin. Tässä mallissa tyhjäkäynnin sääätö suoritettiin perinteisellä ruuvi-tekniikalla. Mutta koska nyt
olin lähtenyt tälle Megasquirt-tielle niin ruuvilla säätö tuntui kivikautiselle ratkaisullle. Siispä nettiin tutkimaan mikä IAC-valve olisi sopiva . Valinta piti tehdä täysin kuvien perusteella.
tähän läppärunkoon kun ei ole valmista osaa saatavilla. Tilasin Ebaysta silmälle sopivan laippakiinnitteisen venttiilin. Se saapuikin parissa viikossa ja onnekseni se oli juuri sopiva ainakin
laippansa puolesta. Hieman kyllä hirvitti porauksen tekeminen kotikonstein, enemmän hienomekaanikon hommia.... mutta rohkeasti poraten, viilaten ja hioen homma onnistui yli odotusten. Vaikeinta oli alumiinin kierteytys, M4 tappia käyttäen. tässä pari kuvaa :Image
Image
Image
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri Apr 18, 2014 10:39 am

Seuraavana oli vuorossa sytytyspuolien kiinnityspaikan valinta. Mielestäni alkuperäinen tulpanjohdot-venttiilikoppien yli ei ollut mitenkään silmälle ilo :x , toki ymmärrän ettei näitä konehuoneita alunperikään ole taiteellisiksi ajateltu :mrgreen: No enivei, puolille löytyi mukava paikka heti imusarjan takaa, piti vain valmistaa sopiva teline. Töistä löytyikin sopivaa rautaa johon sitten työstin aukot puolille. Suunnittelu ja valmistus ...useampi lta siinä meni. Minulle ei ole koskaan merkinnyt mitään työhön käytetty aika, lopputulos kylläkin. Näin siis kun puhutaan omista projekteista, työelämässä on pakko olla aikaansaavempi... :roll: Tässä kuvia telineestä :
Image
Image
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri Apr 18, 2014 10:47 am

Nyt kun virranjakaja ja alkuperäinen puola jäisivät pois käytöstä, niiden kiinnityskohdat oli syytä poistaa kliinin yleis ilmeen vuoksi :wink:
Image
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri Apr 18, 2014 11:47 am

Tässä vielä kuva Vr-anturin asennusksesta. Tämä antaa kampiakselin asentotiedon Edikselle,joka edelleenvälittää sen Eculle. Ecu puolestaan määrittelee sekä polttoaineen määrän että sytytyshetken kulloisenkin tilanteen mukaan (kierrosluku, kuormitus ) optimoiden .
Image
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri Apr 18, 2014 11:53 am

Tässä kuvassa moottori on valmiina asennusta varten. Image

Ja tässä kuvassa se on jo paikoillaan. Apulaitteiden asennus, nesteiden lisäys, ynm pientä vielä edessä.:Image

Tässä kuvassa näkyy hyvin virranajakajan nykytila, sekä käännetty kickdown kytkin. Imusarja vailla ylimääräsiä ulokkeita, siistiä :mrgreen:
Image
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri Apr 18, 2014 11:56 am

Tulpanjohdot valmistin Ebaysta tilaamistani Ford Crown Victorian piuhoista lyhentäen. Kulmamalliset piipunhatut tilasin myös Ebaysta...siniset valitsin tuunauksen nimissä :mrgreen:
Image
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri Apr 18, 2014 12:02 pm

Viimeisessä kuvassa näkyy hyvin myös osa uusista sähköasennuksista. Noin 40 uutta johtoa välittävät tietoa Megasquirtille :shock: Projekti on nyt valmis moottorin puolesta, mutta jatkuu vielä Megan osalta..mutta se on jo aivan uusi tarina se :D Kiitokset kaikille asiasta kiinnostuneille , ehkä suurin osa lukijoista on enemmän mobilisti henkisiä, eikä aivan sulata
megasquirttausta, sehän on monen mielestä hienon Cadillacin alkuperäisyyden raiskausta :cry: Mutta jokainen tyylillään... :mrgreen:

Image
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Sun May 11, 2014 10:27 am

Tässä vielä video , nyt on tyhjäkäyntikin Cadillacmaisen tasainen.... :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=7QbZXKOGsJw

https://www.youtube.com/watch?v=oEfo7qi ... zHIx5dwgwg

Ja tässä viime kesänä ...ero on huomattavaa luokkaa. https://www.youtube.com/watch?v=g3tqcP8AtI8
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

Vaari1960
Sedan Deville
Posts: 16
Joined: Mon May 05, 2014 8:11 pm

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by Vaari1960 » Sun May 11, 2014 2:13 pm

Pääasia että se on itelle mieleinen,,.

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Sun May 11, 2014 3:36 pm

Vaari1960 wrote:Pääasia että se on itelle mieleinen,,.
Kyllä :wink: , juuri niin. Omaksi ilokseni olen näitä aina laitellut... :mrgreen:
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by 60 special » Fri May 16, 2014 4:48 pm

:D Do niin... nyt on sitten Cadillac otettu käyttöön vuosikatsastuksen kautta :P Tänä vuonna meni katsastus kaksi viikkoa pitkäksi, siis yliaikaiseksi johtuen uuden systeemin
käyttöönottovaikeuksista :roll: Mutta itse katsastus sujui mallikkaasti tutun katsurin toimesta :) Kyllä nykyään osataan katsastusasemilla suhtautua näihin vanhoihin harraste autoihin
asiaankuuluvalla hartaudella, eikä nipoteta jos joku rekkarikilven valo on pimeänä johtuen talven aikaisista hapettumista yms pikkuasioista. Kiireetöntä tarkastelua kuitenkaan mitään
kohtaa läpisormien katsomatta, jarrut, ohjaus ja muut turvavarusteet tuli taas kerran todettua ensiluokkaisiksi, jarrutkin oli liki täydelliset... :shock: Kiitokset vaan A-Katsastuksen
Heikki Manniselle Ouluun, keep up the good work Heikki :!: Nyt on sitten aika nautiskella tasaisesta kyydistä, moottori vetää kuin tauti, kaasua ei tarvitse kuin hipaista :shock:
On näissä vanhoissa kaseissa järkyttävä vääntömomentti :?
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

Post Reply