429 - Remontin päivitys

Esittele oma projektisi

Moderators: JiipeeH, Kuli

Calais65
Convertible Coupe

Re: 429 - Remontin päivitys

Post by Calais65 » Sat May 17, 2014 10:37 pm

Wau hienoja kuvia ja nythän se käy niin tasaseen, oliko ratkaisu sitten toi sytkähomman muutos ? täällä vielä perinteistä hytkytystä, kevät huolto dwell-mittarilla katoin et kosketuskulma on kohdallaan ja uudet valvolinen VR1 20w-50 öljyt sisään, kesä täältä tullaan :)

60 special
Convertible Biarritz

Post by 60 special » Sun May 18, 2014 9:20 am

Kiitos kiitos :D , on sen eteen kyllä töitä tehtykin ja rahaakin palanut varmaan kolmatta tonnia :roll: Kone tosiaan käy nyt varsin sievästi myös tyhjäkäyntiä, ei se toki aivan
täysin värinätön ole, mutta ei tärise enää sisälle asti niinkuin ennen teki. Eikai se muuten olisi haitannutkaan mutta se tärähtely meni läpi koko korin, ja tuntui viheliäiselle
esim liikennevaloissa seistessä. Aivan kuin olisi tulpanjohtoja vuoronperään irroiteltu...
Se mikä tärinän lopetti on minun käsityksen mukaan yhteisvaikutus. Vähiten epäilin sytytyksen osuutta tärinään, mutta nythän se oli pakko muuttaa trigger-ohjatuksi jotta
Megasquirt kykenisi säätämään sitä. Ja olen kyllä tyytyväinen säädön toimintaan, nyt voin muutella läppärin avulla ennakkokäyriä moottorin käydessä, ajossakin :!:
Tasaisen tyhjäkäynnin löytäminen Megan avulla on säätäjän käsissä, nyt on dataa minkä perusteella säätää. Näytöltä kun seuraa A/R-lukua, sytytysennakkoa ja samalla
etsii sopivaa polttoainekarttaa, klikkailee menemään vaan niin jo kohta käy moottori tasaiseen. Kombinaatioita on tuhansia. Sen olen huomannut että tämä 429 ei tykkää
yhtään liian laihasta tai jopa "sopivasta " (14/7 ) suhteesta vaan käy paremmin hieman paksulla seoksella, varsinkin tyhjäkäyntiä. Osaltaan se voi kyllä johtua TBI-rakenteesta,
polttoaineen pisaroitumisesta, ja pitkistä imukanavista :roll: Varsinainen säätötyö on vielä tekemättä mutta jo nyt tuntuu kuin bensamittarin viisarin liike olisi hidastunut :shock: ,
se taas voi johtua siitä että Holleyn analoginen järjestelmä ruikki vähän miten sattuu verrattuna tähän megasquirtiin :mrgreen:
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

Calais65
Convertible Coupe

Post by Calais65 » Mon May 19, 2014 7:50 am

Joo tiedä vaikka jotkuin palotilan muodot vaikuttaa siihen et vanha kone vaatii vähän rikkaampaa seosta, mulla toi käyttöauton 305cid puksuttaa niin nätisti matka-ajoa 16,5 seoksilla ettei pienintäkään nikottelua, kun taas toi uusin lelu vanha volvon kone turbolla ja viinalla alkaa heti nikotella kun mennään sopivaan lambda 1.0, rikkaalla pelaa niin nätisti.
Mulla nämä kaikki on vielä kaasari vehkeitä et tosta megasta ei mitään kokemuksia, onko sulla minkälainen määrä antureita siinä ?
Löytyykö esim nakutusanturia ? viime kesänä jo tuli testattua nakutusantureita ja kehittelin vähän omaa kytkentää joka sytyttää valon aina kun ping tulee, se anturi antaa yllättävän herkästi piikkiä sellasestakin nakutuksesta jota ei korvin kuule mut ylämäessä alkaa heti valo vilkkua, hyvin huomas kun talvella ei valo vilkkunu ollenkaan ja kelit kun lämpeni alkoi taas vähän vilkkua, testaan vielä vähän miedommilla ennakoilla ja kunhan tulee matka-ajoa enemmän et onko kulutukseen mikä vaikutus eri ennakoilla, kun jotkuin kirjottaa et pitäs olla jopa yli 50 astetta tossa chevyn pikkulohkossa mut mun mielestä se oli jo ihan liikaa, tällä hetkellä menee matka ennakot 32 asteeseen.

60 special
Convertible Biarritz

Post by 60 special » Mon May 19, 2014 3:54 pm

Joo :lol: Sehän tässä on vähän taka ajatuksena ollut, ei niinkään runsaiden kilometrien vaan enemmänkin oppisen ilosta, löytää sopiva seos suhde matka ajoon. Tunnettu tosiasia
on että laiha seoskin palaa cruisin nopeudessa ja antaa riittävä tehon massan liikutteluun kunhan vain hoidetaan sytytys riittävän aikaiselle. Laiha seos---hidas syttymisnopeus--- paljon ennakkoa. Se 50 asteten ennakko voi olla aivan paikallaan joissain moottoreissa :wink: Samoin tyhjäkäynnin kanssa, tehtaan antama perusennakko+ alipaine ennakko menee varmaan
yli kymmenen asteen. Tässä megassa olen käyttänyt 10 asteen perus ennakkoa, tuntuu käyvän sillä tasaiseen. Säätöä olen opetellut Tunerstudion avulla, mutta paljon on vielä opittavaa
kun aivan pystymetsästä lähtee liikkelle niin kun minä olen tehnyt :| Antureina löytyy moottorin lämpö, imuilman lämpö,TPS, IAC, Lambda ja tietenkin trigger. Lisäksi siis Fordin Edis 8
järjestelmä sytytystä ajoittamassa hukkakipinäpuolineen. Nakutus anturia ei ole, koska tämä on vakio kone, eikä revitellä kuin satunnaisesti. Ja Automaatti kun on niin osaa vaihtaa pienemmälle itse ennenkuin nakuttaa. Tässä on hyvät laajennus mahdollisuudet (MS2 ), mm Flexfuel, ja gps pohjainen ajotietokoneen käyttö, hetkellinen kulutus, ynm mukavaa.
Se kyllä kiinostasi tietää iha uteliaisuutta, taidan sen vielä' asentaa joku talvi. Ja flex fuel ois kiva, tankissa olisi anturi joka haistelisi mitä sinne milloinkin tankataan, ja vaihtaisi
itse polttoaine kartat oikeiksi... :P Suunnitelmissa on myöhemmin muuttaa tämä 8-piste ruiskuksi, kunahan nyt ensin saan tämän toimimaan hyvin TBI-versiona :mrgreen:

Catiska
Convertible Biarritz

Post by Catiska » Tue May 20, 2014 7:40 am

Jos FlexiFuel on oikeasti suunnitteilla niin muista sitten suuttimia hommatessasi ostaa riittävän isot jotta saat tarpeeksi ruiskutettua E85 liemellä ajettaessa.

Calais65
Convertible Coupe

Post by Calais65 » Tue May 20, 2014 8:18 am

Joo kattelin tätä -65 cadillac huoltokirjaa niin alkuperäsellä jakajalla 5 astetta perusennakkoa, keskipako maksimit 9 astetta ja alipaine maksimit 12 astetta eli kaikki yhteensä vain 26 astetta.
Ootko minkälaisia maksimiennakkoja kokelllu ja paljon on matka-ajossa ennakot ?
Pakokaasun takaisinkierratys EGR jos olis käytössä niin sit varmaan kestäis mulla enemmän ennakkoa, mut mielenkiintoista tämä seosten ja sytkän säätö on tosiaan, vielä kun nykyään pääsee lambda ja nakutusantureilla tutkimaan, ennen sitä vaan säädeltiin korvakuulolta ja oltiin tyytyväisiä :)
Jep flexfuelin teet siitä vielä niin alkaa olla viimosen päälle 429 :) eihän tämä etanolianturi ole edes pahan hintainen.

http://www.autotune.fi/tuote/712/etanol ... x-fuel-e85

60 special
Convertible Biarritz

Post by 60 special » Tue May 20, 2014 3:17 pm

Maltilliset on ennakot tehtaan manuaalissa. Säätötyö on aivan alkumetreillä, oikeastaan en ole vielä edes ajanut moottoritie nopeuksilla... :? Perjantaina sain leiman paperiin, eikä
ole ollut aikaa ajella. Nyt on megan arpomat kartat joissa on kyllä aika julmetut ennakot, noin 40 astetta maksimissaan. Polttoainakarttojen tekokin on alulaan, nyt jostain hihasta
heitetyt että pääsee cruisaileen :mrgreen: Kaikki rikastukset pois käytöstä (säädön ajaksi ) myös, siksi kylmänä meno vielä ontuvaa. Pitää syventyä ajan kanssa säätöihin, onhan
tässä kesä aikaa 8) Läppärin akkukin niin huono että pakko ensin investoida siihen uusi, harmi jos kesken säätätyön tyhjenee :(
Maksimiennakoiksi olin ajatellut kyllä jotain ihan muuta kuin 26astetta. Laiha seos tykkää ennakosta, ehkä 35-40 astetta , sitten sen näkee kun säätää...

Calais65
Convertible Coupe

Post by Calais65 » Tue May 20, 2014 3:47 pm

Joo kannattaa olla varovainen noitten ennakoiden kanssa aluks et ehkä turvallisempi lähteä siitä 26 asteesta liikeelle kun tos koneessa on kuitenkin 10.5 puristussuhde ja omistajan käsikirjan mukaan oktaanivaatimus 100 sit jos joskus tekee RE85 toimivaks niin siinähän on oktaaneja 106 et sit kestää ennakkoja paremmin nakuttamatta, se nakutusanturi ei olis yhtään hullumpi hankinta kun voi liittää siihen megaruuttaan ja ihmetellä läppäriltä :)

Calais65
Convertible Coupe

Post by Calais65 » Tue May 20, 2014 3:58 pm

Niin mulla nimittäin kävi ton rodin kanssa missä on -84 vuoden saastekone 305 ja siinähän ei ole puristukset kuin jotain 8 päälle niin kun kiihdytin ja löysäsin kaasua niin alipaineennakot kun tuli mukaan kierrosten ollessa vielä 2500rpm niin tuntui selvä potku koneessa ja nakutusvalo välähti samalla, ennakkoja oli tällöin 45 astetta ja siihen loppui mun kokeilut reiluilla ennakoilla.
Nyt on perusennakko 12 astetta ja alipaine 14 astetta ja keskipako maksimissaan 15 astetta ja ei ole enään potkinut takas.

60 special
Convertible Biarritz

Post by 60 special » Tue May 20, 2014 8:11 pm

Kyllä juuri näin. Tässä 429 on tosiaan kovanpuoleinen puristusuhde, hyvä niin, tehon ja hyötysuhteen kannalta. Ja ei sytytyshetken aikaistaminen mikään itsetarkoitus ole,
hyvä vain tietää että on selkokartat joita näprätä ajossa, tai mieluummin siis antaa vänkärin näprätä... :mrgreen: Tällähetkellä tässä on vain kapeakaista lambda joka
jo itsessään rajoittaa oikean seossuhteen löytymistä /säätämistä. Haaveissa on laajakaista lambda, sekä Tunerstudion lisenssin osto jolloin saisi täyden version siitä käyttöön.
Minä kun en tykkää niistä crack-versioista, täytyy nostaa hattua niille jotka on tämän Megasquirtin keksineet ja siksi olen valmis siitä myös maksamaan. Niin, tämän'
täyden version avulla voi antaa megan itsensä etsiä oikea seosuhde pelkästään ajamalla.... :shock: , Mega miettii oikeat kartat ja asentaa ne ohjelmaan. Tämä on
oikeasti todella monipuolinen järjestelmä josta saa irti niin paljon kuin jaksaa itse opiskella,. Nakutus anturikin on mahdollinen hankinta, katsotaan nyt miten malttaa
kun on nyt päässyt ajelun makuun... :P

Calais65
Convertible Coupe

Post by Calais65 » Tue May 20, 2014 9:02 pm

Mullakin on noissa kolmessa autossa kapeakaista ja ihan hyvin sillä pärjää vaikka onkin tarkimmillaan 1.0 kohdalla niin kyllä sillä näkee 1.1 ja 0.9 tohon haarukkaan kun saa säädettyä niin hyvin menee, käyttöautossa löyty niin sopivat neulat edeliin et cruise on 1.1 ja povermode 0.9 , liian rikkaan tai laihan seoksen tarkkuus on tietysti mitä sattuu mut eipä sitä tarvikkaan tietää kun mittarista kuitenkin nökee et ihan metässä ollaan.

60 special
Convertible Biarritz

Post by 60 special » Sat Apr 04, 2015 9:25 am

:D Ei mennyt tämäkään talvi kokonaan uunin pankolla :mrgreen: Omaksi iloksi ja pussihousujen kiusaksi väsäsin tuon TBI-Megasquirtin TPI-muotoon :shock: Eli siis nyt on joka sylinterille oma bensasuutin,
Bosch EV14 530 cc. Suurin työ oli imusarjan ja bensatukin valmistamisessa, noin 3 kk talli illat siihen hupeni, toki meni iltoja lukuisia muissakin touhuissa :roll: Nyt vain säätöhommia , ja parin viikon päästä
ois tarkoitus katsastaa, viimeinen numero kun on nelonen :cry: , jää muuten vappu ajot ajamatta :| tässä videota 429 nykytilasta. https://www.youtube.com/watch?v=Ik3ugJrJtog

boogieman
Hardtop Coupe

Post by boogieman » Wed May 13, 2015 9:17 am

On kyllä upeeta jälkeä! Mites, onko tuossa alumiini- vai valurautaimusarja? Miten tuo suuttimien paikkojen koneistus sujui?
'68 Coupe DeVille

60 special
Convertible Biarritz

Post by 60 special » Wed May 13, 2015 6:39 pm

Kiitos kehuista 8) Valurautaa on imusarja tässä 429 moottorissa. Suutin bugien asennus olikin yksi koko projektin vaikein osa. Sanomattakin selvää oli että holkit piti saada tismalleen samaan linjaan ja kulmaan.
jotta bensatukin teko onnistuisi suutinten yläpäähän. Mietintämyssy päähän, miten porata 20 mm reiät valurautaan, vieläpä kaltevaan pintaan :shock: Ratkaisu pulmaan : Valmistin 5 mm lootusta sapluunan jonka kiinnitin imusarjan tiivistepintaan. Tarkka linjaus,imusarjan lukitseminen ja pylväsporakoneella kuppiterää käyttäen sapluunan läpi poraten antoi hyvän lopputuloksen :D Sama sapluuna kävi molemmin puolin peilikuvana. Suutinholkeille valmistin oman sapluunan joka asetti ne tarkalleen samaan linjaan ja kulmaan imusarjan reiässä. Sitten vain 55 % hopeajuotteella juotin holkit imusarjaan kiinni. Ylimääräisten holkin päiden hionta raspiroopella kanavan puolelta. Seuraavaksi bensatukin suunnittelu. Ostin Ebaysta 2 kpl Fordin ( :oops: ) V6 Mondeon bensatukkeja joista irrotin suutinkupit (olivat parhaat tähän tarkoitukseen )
Bensalinjan valmistin 10 mm tarkkuusteräsputkesta (rst ) ja juotin suutinkupit hopeajuotteella kiinni. Tässäkin oli luonnollisesti monimutkainen sapluuna apuna , ohut putki kun tahtoo elää lämmetessään ja vääntyillä.
Bensapaineen sätäjänä käytin Mondeon säädintä, jonka integroin hopeajuotteella bensatukin päätyyn. Hyvin onnistui kun ajan kanssa teki, vaikka itse sanonkin. 8-pisteruisku toimii loistavasti ja antaa selvästi paremman vääntömomentin juurikin maantienopeuksissa, ohituskiihtyvyys parani rutkasti :shock: Aikaa tähän projektiin meni noin 3 kk illat, tosin en aivan joka ilta tallissa tuuskannut. Tuumaustaukojen osuus oli suuri, varmaan puolet koko työmäärästä... :mrgreen: :mrgreen:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

60 special
Convertible Biarritz

Post by 60 special » Thu May 14, 2015 10:17 am

Lisätty kuvia.... :D

Post Reply