-94 DeVille Concours vaihdelaatikko-ongelma

Autoihin ja niiden tekniikkaan liittyvät asiat

Moderators: JiipeeH, Kuli

Post Reply
JHowdy
Convertible Biarritz
Posts: 223
Joined: Sun Mar 11, 2012 3:38 pm
Location: Kuopio

-94 DeVille Concours vaihdelaatikko-ongelma

Post by JHowdy » Sat Apr 14, 2012 5:52 pm

Vikaa pukkaa :(. 4,6l Northstar + 4T80-E automaattilaatikko.

Heitin DeVillellä tänään pitemmän keikan, 300km suuntaansa. Sekä meno- että tulomatkalla lyhyen 20-30min kahvitauon jälkeen liikkeelle lähdettyäni automaattilaatikko ei suostunut vaihtamaan kakkosta isommalle vaihteelle. Ei auttanut liikkeessä ollessa vapaalla käyttö eikä 3-asennossa käyttö. Kun pysähdyin ja läksin liikkeelle, sama tilanne. Kun pysähdyin ja pysäytin moottorin ja läksin liikkeelle, alkoi taas vaihtaa nelosvaihteelle asti.

Joskus reilu kuukausi sitten teki samantapaisen tempun kaupunkiliikenteessä liikennevaloista lähdettäessä, jäi huutamaan kakkosvaihteelle ja jonkun kerran on pienillä kierroksilla liikkeelle lähdettyä heittänyt vaihteen "jysäyttämällä" päälle, kuten moparin laatikoissakin joskus käy (niistä minulla on paljon enemmän kokemusta). Muuten toimii normaalisti.

Ajotietokone ei antanut mitään vikakoodia.

Laatikkoöljyt (ATF DX3/MerconR), suodatin (Wix #58895) ja solenoidit (AC Delco #24211355) on vaihdettu viime syksynä ja öljyä on ihan riittävästi. Öljy on kirkkaan punaista ja ihan terveen tuoksuista.

Sähkövika vaiko joku muu?
1997 Seville STS

cadjyrki
Coupe Deville
Posts: 48
Joined: Wed Dec 29, 2010 8:16 pm
Location: Turku

Re: -94 DeVille Concours vaihdelaatikko-ongelma

Post by cadjyrki » Fri Jun 22, 2018 4:33 pm

Hei,

selvisikö laatikon vika? SLS -96 80km/h ajettaessa kierrokset 3200 ja vaihtaa joskus jysäyttämällä vaihteita. Ei anna vikakoodia. Vika kaiketi solenoideissa?

cadjyrki
Coupe Deville
Posts: 48
Joined: Wed Dec 29, 2010 8:16 pm
Location: Turku

Re: -94 DeVille Concours vaihdelaatikko-ongelma

Post by cadjyrki » Wed Jul 18, 2018 5:20 pm

Vaihdelaatikon kahden solenoidin vaihtamisella tuli vaihdelaatikko kuntoon.

Helppo homma
1. Laatikon pohjalevy irti ja öljyt pois
2. Teräsvivun päästä irroitetaan klipukka
3. Irroitetaan venttiilikonsoli jossa solenoidit ovat kiinni
4. Työpöydällä irroitetaan venttiilikonsolin ruuvit ( muista ruuvien järjestys, ruuveja on kolmea eri pituista)
5. Irroita kansi varovasti ja katso mihin 4 kpl pieniä teräskuulia tippuu
6. Irroita solenoidien päästä terässokat
7. Vaihda uudet solenoidit tilalle ja asenna uusi solenoidien välissä oleva suodatin, suodattimen eteen asennetaan uusien osien mukana tullut kulmarauta, jolla varmistetaan ettei suodatin voi pompata ulos. Kulmarauta kiinnitetään mukana tulleella pitkällä ruuvilla.
8. Kuulat takaisin kumppipeteihin ja kansi paikoilleen.
9. Osat asennetaan päinvastaisessa järjestyksessä takaisin, muista oikea kiristysmomentti

Post Reply