Deville 1970 kysymyksiä

Autoihin ja niiden tekniikkaan liittyvät asiat

Moderators: JiipeeH, Kuli

Post Reply
Locomotive
Convertible Coupe
Posts: 70
Joined: Wed Jan 12, 2011 5:22 am
Location: Suomussalmi

Deville 1970 kysymyksiä

Post by Locomotive » Mon Nov 14, 2011 11:26 am

Cadillac Deville sedanissa cruise ei toimi ollenkaan, en ole vielä kerennyt "opiskelemaan" autoa koska vasta sain auton haltuuni.Onko kytkemiseen jokin kommervenkki? Mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään? Toisessa kätkättimessä (-93 Seville) cruise ponnahti välillä pois päältä ja kyseessä oli ilmavuoto.

Lämmityslaite vaikuttaa aikas hengettömältä (jostain syystä edelllinen omistaja oli irrottanut piuhat) nyt ropelli pyörittää kyllä mutta ilma aukoista ei lämmintä tule vaikka kone taatusti lämpöä tuottaa..Ajoin viime perjantaina Hämeenlinnasta tulliterminaalista Suomussalmelle, pakkasta oli vain 1 aste mutta kyyti oli kylmää, testasin sähköikkunoita ja kuskinpuolen ikkuna jäi alas,pahvilla ja jeesusteipillä piti kyhätä väliaikainen ratkaisu!

Ilmastointi ei toimi, onko näillä jokin yhteys,lämpimän ilman puhallus&ilmastoinnin toimimattomuus?

Näihinhän saisi Edelbrockin hieman modernimpia kaasuttimia,kannattaako hankkia/paljonko sarjalla saisi leikattua polttoaineenkulutusta? Pitääkö ostaa imusarjakin samalla vai pystyykö uuden kaasutinhässäkän istuttamaan suoraan entisen imusarjan päälle?

No siinäpä tuli kysymyksiä! Kiitoksia jos voit valaista vaikka osaan näistä arvoituksista :)

User avatar
JiipeeH
Site Admin
Posts: 375
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:50 pm
Location: Valkeakoski

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by JiipeeH » Tue Nov 15, 2011 5:56 am

cruisessa saattaa olla tosiaan ilmavuoto, tai sitten cruisen yksikössä vikaa tai sitten cruisen vaijeri kaasarille poikki?
lämpimän ilman puuttuminen viittaisi alipainevuotoon, kaikki ilma mikä tulee kabiiniin tulee lämppärin kennon läpi..
lämppärin lämpötilaa säätää alipainetoiminen vesihana konehuoneessa.
Erikseen ilman kiertoa ilmastoinnin kennon läpi säätää vielä yks iso mötikkä tulipellissä. Sekin alipainetoiminen.
En usko että edelbrockin kaasuttimella saisi merkittävästi polttoainekulutusta pienennettyä, ellei sitten nykyinen kaasari ole sökö? toimiiko ryyppy niinkuin pitääkin? alkuperäinen ryyppy jää vanhoissa helposti päälle kun on mekaaninen moottorin lämpötilalla säätyvä.
Sedan Deville -68 Pillared HT

Locomotive
Convertible Coupe
Posts: 70
Joined: Wed Jan 12, 2011 5:22 am
Location: Suomussalmi

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by Locomotive » Wed Nov 16, 2011 12:29 am

Kiitoksia vastauksista,pääsin alkuun homman kanssa.Cruisen alipaineputket olivat tosiaan kärjistään hieman kovettuneita,hyvä että paikoillaan pysyivät,kumpikin oli juuri ja juuri huulilla.(..nyt en tiedä kumpi putki oli kummalla puolen,Haynesin kirja tilattu) Lämmityslaitteistonkin sielunelämä alkoi valkenemaan.

Virranjakajan ja puolan välissä on (alipaine) putkilo jonka kummassakin päässä paikka letkulle-kumpikin puoli tyhjiä,mitähän virkaa toimittaa?

Virranjakajan alla sininen alipainekapseli ja siinä paikka peräti kolmelle ohuelle putkelle ja nekin kaikki tyhjiä? Aika paljon alipaine-ohjattuja toimintoja ikäisekseen autoksi :o Kennoja vähän joka kantilla.

Niin ja se ryyppy,läppä "vaeltaa" riippumatta moottorin lämpötilasta ..Mutta sehän on helppo muuttaa manuaaliseksi.

Paljonko 7.7l "normaali" kulutus on?

User avatar
JiipeeH
Site Admin
Posts: 375
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:50 pm
Location: Valkeakoski

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by JiipeeH » Wed Nov 16, 2011 5:58 am

Näin muuten sut jossain Jaripekan kohdalla menossa kuopion suuntaan.. :D näin jälkeenpäin muistaen.
normi kulutus omalla oli kahdenkympin tienoilla, nätissä matka-ajossa pääsi n. 17l satkulle.
Sedan Deville -68 Pillared HT

jc5iedm
Coupe Deville
Posts: 57
Joined: Tue Apr 05, 2011 6:12 pm
Location: Vesilahti

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by jc5iedm » Wed Nov 16, 2011 4:27 pm

Kopiointia omista muistiinpanoistani tuohon siniseen liittyen:
Virranjakajan takana piilossa (ruuvattuna vasemmassa lohkossa heti kannen alapuolella) on Thermal Vacuum Switch.
Rajalämpötilan 220 F/104°C ylittyessä vaihtaa virranjakajan saaman alipaineen kaasuttimen alipaineelta imusarjan alipaineelle.
Sitten siihen toiseen alipaine putkiloon ehkä liittyen (löytyisköhän sen kyljestä kolmas liitin ja jostakin sähköliitin? En ole nähnyt kuvaa ko. kapineesta):
Vacuum Solenoid määrittää tuleeko TVS:lle (Thermal Vacuum Switch) kaasuttimen alipaine-liitännästä kaasuttimen alipaine vai normaali ilmanpaine kaasuttimen takaosan kautta.
Vacuum Solenoid kuuluisi jonnekin kaasarin ja virranjakajan välimaastoon.
Tumman vihreällä johdolla 12 V kickdown-kytkimen liittimen johtosarjasta,
maadoitus mustaa johtoa pitkin painekytkimellä vaihteistossa.
Sähköllä ohjataan alipainetta Thermal Vacuum Switch:lle:
  • jos vaihde on 3 tai R, TVS saa kaasuttimen alipaineen
    jos vaihde on 1 tai 2, TVS saa normaalin ilmanpaineen kaasuttimen takaosan kautta
Vähänhän tuossa de Villessä on alipaineohjauksia, Limousinessa ohjataan ilmastointilaitteen takayksikön sähköjäkin alipaineella ;)
1970 Cadillac Fleetwood 75 Limousine

Locomotive
Convertible Coupe
Posts: 70
Joined: Wed Jan 12, 2011 5:22 am
Location: Suomussalmi

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by Locomotive » Wed Nov 16, 2011 6:24 pm

Kiitoksia valaisusta! :)

"Virranjakajan takana piilossa (ruuvattuna vasemmassa lohkossa heti kannen alapuolella) on Thermal Vacuum Switch.
Rajalämpötilan 220 F/104°C ylittyessä vaihtaa virranjakajan saaman alipaineen kaasuttimen alipaineelta imusarjan alipaineelle."

Olisikohan "Termostaatti Vakuumi Kytkin" sanahirviö oikea ilmaisu tälle.. :?: :!: Onneksi näitä "TVK" kytkimiä saa tilattua usa.n putiikeista! Virranjakajan kyljessä pieni neliönmuotoinen läpivienti (tyhjä) siihen kait pitää rakennella statiivi vakuumiputkelle ja toinen lonkero tuikattava jonnekin kohtaa imusarjaa/kaasutinta jne.Kait Haynesin opuksesta lunttaamalla paikat löytyy-

"Vacuum Solenoid määrittää tuleeko TVS:lle (Thermal Vacuum Switch) kaasuttimen alipaine-liitännästä kaasuttimen alipaine vai normaali ilmanpaine kaasuttimen takaosan kautta.
Vacuum Solenoid kuuluisi jonnekin kaasarin ja virranjakajan välimaastoon.
Tumman vihreällä johdolla 12 V kickdown-kytkimen liittimen johtosarjasta,
maadoitus mustaa johtoa pitkin painekytkimellä vaihteistossa.
Sähköllä ohjataan alipainetta Thermal Vacuum Switch:lle:

jos vaihde on 3 tai R, TVS saa kaasuttimen alipaineen
jos vaihde on 1 tai 2, TVS saa normaalin ilmanpaineen kaasuttimen takaosan kautta"

Hmm..Vaikuttaneeko Vacuum Solenoid.in toimimattomuus kick down toimintoon? Pikkuisen aikaa meni ennkuin sisäistin Thermal Vacuum Switchin ja Vacuum Solenoid.in toimintaperiaatteet vaan eiköhän se tästä! :D

Locomotive
Convertible Coupe
Posts: 70
Joined: Wed Jan 12, 2011 5:22 am
Location: Suomussalmi

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by Locomotive » Wed Nov 16, 2011 6:43 pm

JiipeeH wrote:Näin muuten sut jossain Jaripekan kohdalla menossa kuopion suuntaan.. :D näin jälkeenpäin muistaen.
normi kulutus omalla oli kahdenkympin tienoilla, nätissä matka-ajossa pääsi n. 17l satkulle.
Jaripekalla til/retur pidettiin taukoa,taisi olla säälittävä näky kun kuskinpuolen ikkuna pahvitettu,ikkunat jäässä,lievän keulakolarin (edellinen omistaja Glendalessa) takia valot näyttää noin 10 metrin päähän..Kuljettajalla karvareuhka ja kaikki mukanaolleet vaattet päällä ja silti ukko sinisenä tärisee!..Ja pisteenä iin päälle,en siinä tullessa muistanut että Jaripekassa ei myydä tupakkaa :!: Iisalmessa sheriffit pysäyttivät ja tutkivat auton ja paperit koko orkesterilta..

Soitin Kajaanin kohdalla vaimoselle että laittaa saunan täysille ja etsii jos jostain löytyisi pieni tilkkanen rommia vaikka ;)

Mutta eipä siinä,autolla ajettu todella vähän,kunhan saa nuo 66+¤kill¤" vakuumiohjaukset,lämmityksen ja cruisen pelaamaan ja keulan kosmetiikan kuntoon niin siinähän se :)

jc5iedm
Coupe Deville
Posts: 57
Joined: Tue Apr 05, 2011 6:12 pm
Location: Vesilahti

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by jc5iedm » Wed Nov 16, 2011 7:24 pm

Mielipide alkaa

Ton Haynesin ja vastaavan Chiltonin voi unohtaa, ovat aikalailla liian yleisellä tasolla. Yleinen taso tietysti on aika ymmärretävää jos Haynes laittaa 1970-93 vuosimallit puolentoista sentin paksuiseen opukseen ja Chilton vuosimallit 1967-89 1,8 sentin kirjaan. Molemmat siis löytyy allekirjoittaneelta, mutta nykyään tulee selattua silloin tällöin vertailumielessä.

Kun tilaat Factory Shop Manualin CD:llä, saat tehtaan tekemän, omaa vuosimallia koskevan lähes tuhatsivuisen oppaan + varaosakirjan + koria koskettavat osuudet alle kolmella kympillä. Löytyy vaikkapa RockAutosta.

Mielipiteen julistus päättyy tähän.

Vacuum Solenoidin ei pitäisi vaikuttaa mitään kickdowniin, vaihteistossa vain painekytkin maadoittaa tuon Vacuum Solenoidilta tulevan johdon ja solenoidi vaihtaa asentoa ja alipaineen ohjaus muuttuu.

Kickdown-kytkimelle (kaasuttimen akselin päässä vivustoon liitettynä) tulee 12 volttia ja kun kaasuläpät aukeavat 60 astetta kytkin päästää sähkön lävitseen kohti vaihteistoa. Vaihteistoon tuleva sähkö taas kytkee siellä soleinoidin ja sitten vaihteisto "päättää" vaihdetaanko pienempää pykälää. Toi kickdown-kytkin siinä kaasuttimen kyljessä on haasteellinen, saatavuus on aika heikko (vinkkejä otetaan vastaan). Muuten vikakohteet löytyy lähinnä johdoista tai solenoidista, jos siis kytkimen säätö on kohdallaan.

Alkuperäistyyppisessä virranjakajassa on ihan normaali alipainekello kyljessä, ei siinä mitään neliönmuotoisia läpivientejä pitäisi olla. Tietysti sun käkkylääs saattaa olla jossain vaiheessa vaihdettu jotain aivan muuta.
1970 Cadillac Fleetwood 75 Limousine

Locomotive
Convertible Coupe
Posts: 70
Joined: Wed Jan 12, 2011 5:22 am
Location: Suomussalmi

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by Locomotive » Fri Nov 25, 2011 7:25 pm

"Toi kickdown-kytkin siinä kaasuttimen kyljessä on haasteellinen, saatavuus on aika heikko (vinkkejä otetaan vastaan). Muuten vikakohteet löytyy lähinnä johdoista tai solenoidista, jos siis kytkimen säätö on kohdallaan."

Minulla on noita kickdown-kytkimiä ainakin 2-3 kpl käytettyjä tosin mutta pelaavat-uusia (lähes) mahdotota hankkia,viimeksi kun löysin "uuden" niin se oli vielä alkup.pakkauksessa ja hinta useita satoja taaloja :shock: Laitan yv.tä kunhan löydän sen lootan missä kytkimet ovat ja voin yhdestä luopua omakustannehintaan-pitää ensin kokeilla että osa varmasti toimii.

Locomotive
Convertible Coupe
Posts: 70
Joined: Wed Jan 12, 2011 5:22 am
Location: Suomussalmi

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by Locomotive » Fri Nov 25, 2011 7:36 pm

..Ja vielä,tuli sellainen ajatus että kannattaako alkaa pelaamaan perin hauraiden ja vanhojen kytkinten kanssa,jos hommaa usa.sta Edelbrockin uuden kaasuttimen niin kait kickdown kytkin tulee siinä samassa?

big T
Posts: 2
Joined: Tue Aug 19, 2014 7:31 am

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by big T » Wed Aug 20, 2014 9:00 pm

Löytyiskö keltään ilmastoinnin alipaine kaaviota kyseiseen caddy malliin? olisin hyvin kiitollinen jos joku ystävällinen sielu jakaisi sen nähtäville :roll:

Tai jos joku haluaa luopua pikaisesti Factory Shop Manual CD:stään tai ottaa kopion ja postittaa sen niin sekin vaihtoehto voisi kiinnostaa

big T
Posts: 2
Joined: Tue Aug 19, 2014 7:31 am

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by big T » Wed Sep 10, 2014 6:49 pm

No jaa... tilasin sitte sen rock autosta nii ei tartte arpoa ;)

Gebes
Sedan Deville
Posts: 15
Joined: Wed Jun 22, 2016 8:23 pm

Re: Deville 1970 kysymyksiä

Post by Gebes » Fri Jul 08, 2016 6:44 am

Jokos olet saanut lämpöä?
Mulla aikalailla samat ongelmat.
De Ville Avo -70

Post Reply