500cid asiaa...

Autoihin ja niiden tekniikkaan liittyvät asiat

Moderators: JiipeeH, Kuli

Post Reply
Catiska
Convertible Biarritz

500cid asiaa...

Post by Catiska » Mon Jun 25, 2012 7:37 pm

Olkoot tämä jonkinlainen sekalainen keskustelu tästä isolohkosta. Vinkkejä ja kysymyksiä. Itsellänikin on jokunen.

Oma moottorini oli hieman arvoitus, se ei istu -73 Jenkkispekseihin, ilmeisesti joku hotrod mies/nainen sitä hieman tuunannut tms. Eli, -73 mallissahan pitäisi olla ilmapumppu ja egr, tässä ei kumpaakaan, ei edes paikkaa niille.

Kannet on kuitenkin niillä pienemmillä palotiloilla (76cc), imusarjassa ei edes paikkaa egr-venttiilille. Toinen ero -73 malliin on ryypyn bimetal jouseen vaikuttava alipainekello, eli kun imusarjan alipaine kasvaa riittävästi, vähentää se kello ryyppyä. Tämä alipainekello siis siinä bimetal kierukan kotelossa. Toinenhan on siinä kaasarin kyljessä joka kuuluukin olla -73 mallissa.

cad500parts.com sivuilta löytyy hyvä opas moisten mysteerien selvittelyyn ja sitä kautta selvisi, että autoon on vaihdettu moottori jossain vaiheessa. Moottorin on otettu vanhemmasta, vm -70 Eldosta. Syynä on tietenkin ollut se, että kyseinen moottori oli se tehokkain, 400hv malli.

Sitten vinkkipuolta. Omaan kamppeeseen on vaihdettu Hei-jakaja paremman ja varmemman kipinän toivossa. Se on hyvä investointi mutta vaatii ehdottomasti löysemmät jouset keskipakosäätäjään, muuten keskipakoennakko nousee liian myöhään ja riittävään ennakkoon ei tahdo vakiokierroksilla päästä koskaan.

Testasin myös toisen ajatuksen ja koska se toimi, se jäi käyttöön. Auton virranjakajan alipainesäädin on vakiona kytketty ns. Ported Vacuum liitäntään moottorissa. Ajatus siinä on ollut vähentää nakutusriskiä kuormitetulla koneella. Valitettavasti se myös aiheuttaa melko myöhäisen sytytyksen hitaassa cruisailussa, koska alipaine otetaan kaasuläppää ennen.

Siirsin alipaineliitännän imusarjan alipaineeseen, näin kevyellä kuormalla on hyvä ennakko, kone on huomattavasti herkempi ja polttoaineen kulutuskin pienenee. Nakutusriski myös laskee, koska kun talla polkaistaan pohjaan, alipaine imusarjassa laskee ja sytytys siirtyy myöhäisemmälle. Kun kone saa kierroksia reilummin, alkaa imusarjan alipaine taas nousta ja ennallo aikaistuu kuten pitääkin.

Kolmas muutos on nykypolttoaineiden syytä. Perusennakko 40 vuotta sitten oli 8 astetta ja sopiva sillon. Nyky liemillä ainakin minun koneessani voi perusennakoksi ottaa huoletta 15 astetta, ilman ongelmia käynnistyksessä tai nakutuksesta. Ja taas tuli tehoa, herkkyyttä ja polttoainetaloutta lisää.

Itse tehon kannalta merkittävin asia oli ilman saanti moottorille. Jos vertaa kaasarin kurkkuja ja ilmanputsarin ilmanottoa, huomaa epäsuhdan. Ilmanputsarikotelo virtaa 380cmf ja kaasari n. 780cmf wot. Eli, joko kääntämällä ilmanputsarin kannen väärinpäin tai kuten minulla, poraamalla rasiaporalla reikiä kotelon takaosaan saa melkoisen eron vakioon :) Nyt takakurkkujen aukeaminen tuntuu potkuna, ja kiihtyvyys paranee melkoisesti! Kaasarin suuttimia joutuu suurentamaan, itselleni vaihdoin primäärit kaksi kokoa suuremmaksi ja secundaarit kolme.

Nyt vain pakoputkisto suhisee kierroksilla kuin suihkumoottori, siihen tilasin Marteliukselta jo lääkettä...

JiipeeH
Site Admin

Re: 500cid asiaa...

Post by JiipeeH » Wed Jun 27, 2012 8:31 am

Juuri näin, mitäs tähän vielä lisätä...
-70 oli ainoa vuosi jolloin sai kansia joissa ei ollu ilmakanavia.
Kansien valunumeron loppuosa on 950
muissa 250 tai 902, siis pienellä palotiloilla(76cc) olevat.
Joitakin 472/500 koneita olen tavannut joissa ei ole ilmapumppua, jotta siihen pääsee sellaisessa autossa jossa on ilmapumppu
pitää kansissa olevat reijät tulpata ja ymmärtääkseni kampiakselin hihnapyörä vaihtaa.
siihen tietoa täällä:
http://cad500parts.com/catalog/page3.htm

Itse päädyin alumiinihihnapyöräsettiin, eli tälläiseen:
http://www.mtscadparts.net/servlet/the- ... val/Detail
Kansiin laitan ne tulpat, toki jos jollain on ylimääräiset 950 valunumerolla olevat kannet niin olen kiinnostunut ostamaan... :D
Sedan Deville -68 Pillared HT

Seevu
Sedan

Post by Seevu » Wed Sep 05, 2018 2:29 pm

Wanha aihe, mutta nostan, kun pitäisi omaan -74 500cid HEI-jakajaan hommata nuo löysemmät jouset. Saako noita jostain "irtotavarana", vai pitääkö ottaa esim. US-partsin setti painoineen kaikkineen? Onko setissä oleville muille kilkkeille tarvetta? Olen täysin aloittelija HEI-jakajan kanssa. Edelliseen mottiin paiskasin kiinni MSD-billet jakajan ja ajoin huoletta.

Omassa koneessa ei ole kiinni mitään saastevehkeitä jne. Imusarja Performer ja kaasutin Edelbrock 750cfm. manuaaliryypyllä.

Sytytysennakon haku on ollut haastavaa..

Kiitos.

Seevu
Sedan

Post by Seevu » Wed Sep 12, 2018 10:56 am

En tiedä onko tätä topiccia aikoihin ketään lukenut, mutta heitän oman kokemuksen vielä HEIn lötköistä jousista. US Partsista tuli MrGasketin sarja, jossa kolmet jouset ja painot. Kaikilla kokeiluilla (uudet painot + kaikki jousiparit ja vanhat painot +uudet jousiparit) tulos oli huonompi, kuin uuden HEI-jakajan (ilmeisesti made in china) vakioilla osilla. Kierrosten otto huononi ja kiihdytettäessä kone röpötteli epätasaisesti. Jos kuitenkin joku haluaa kokeilla settiä vaikka vakioon koneeseen, niin halvalla lähtee.

Post Reply