-68 kardaanin ehostus

Autoihin ja niiden tekniikkaan liittyvät asiat

Moderators: JiipeeH, Kuli

Post Reply
_WiLLe_
Posts: 2
Joined: Wed Feb 24, 2016 8:24 am

-68 kardaanin ehostus

Post by _WiLLe_ » Tue Apr 12, 2016 11:46 am

Terve!

Tuli ostettua halpuuden lumoissa tuollainen -68 coupe deville, jota olisi nyt tarkoitus alkaa ehostelemaan.
Omat kokemukset rajottuu lähinnä jenkki pakujen maailmaan eikä näistä hommista muutenkaan ole juuri kokemusta, eli itsestään selvyyksiä tulee todennäkösesti kyseltyä.
Mutta ensimmäinen ongelma; Autoa on joskus nostettu trukilla pohjasta ja kardaani on mennyt kieroksi, eli siinä on kaksi melko terävää vekkiä mitkä on vääntänyt putken mutkalle.
Autossa on yksimittainen kardaani ja päissä nämä "cv" nivelet, tuplanivelet vai millä niitä kutsutaan? Onko tämä alkuperäinen ratkaisu? Olen ollut joskus siinä uskossa, että näissä olisi ollut ns. kaksiosainen kardaani?
Joka tapauksessa seuraava työvaihe on hieman hukassa, eli kardaanin putki pitää uusia joka tapauksessa, koska ei vissiin kannata alkaa suoristelemaan?
Ja jos lähden uutta putkea havittelemaan niin kait nuo ristikotkin olisi viisautta uusia.
Eli mistä noita kardaaneita kannattaa kysellä? Perus ristikot varmaan löytyy mistä vaan, mutta entä nuo tuplanivel hommat? Vai kannattaako rakennella jokin muu ratkaisu?



-ville-

Coupe_Cadillac
Hardtop Coupe
Posts: 30
Joined: Fri Jan 30, 2009 10:11 am

Re: -68 kardaanin ehostus

Post by Coupe_Cadillac » Mon Apr 25, 2016 7:56 pm

Ainakin '63:ssa jossa myös nämä "constant velocity"-nivelet, on nuo ristinivelet ihan std-tavaraa. Niitä vain kardaanissa tuplasti. Kannattaisikohan kysäistä tuota kardaanin laittoa, vaikkapa raskaan kaluston/kuorma-autojen voimalinjoja huoltavista liikkeistä. Jos et löydä käyttökelpoista kardaania jostain purkuautosta. TA-Motorsista (Ruotsista) löytynee kaikki tarvittava Caddyihin.

Catiska
Convertible Biarritz
Posts: 176
Joined: Sat Jun 11, 2011 6:17 pm
Location: Lappeenranta
Contact:

Re: -68 kardaanin ehostus

Post by Catiska » Tue Apr 26, 2016 10:21 pm

Suomessa on ihan firmoja jotka tekee sinulle siihen uuden putken, hotsaa nippuun ja tasapainottaa. Vaikka s&n. Ei varmaan paljoa maksa koska putkeksi käy tavallinen saumaton putki ja yoket saa vanhasta. Kilpuriini uusi cromo paksulla putkella ja isoilla yokeilla maksoi 340,- joten kovin kaukaa ei niitä kannata alkaa tilailemaan.

_WiLLe_
Posts: 2
Joined: Wed Feb 24, 2016 8:24 am

Re: -68 kardaanin ehostus

Post by _WiLLe_ » Fri Jul 22, 2016 9:21 am

Päivitetääs tilannetta.
Eli en ruvennut itse askartelemaan vaan kehoituksesta soitin ammattilaiselle pääkaupunkiseudulle.
Sain hyvän tarjouksen ja pyysivät, että lähetän vanhan sinne malliksi, jotta osaavat paremmin arvioida mitä tehdään.
Kaikki sujui mallikkaasti ja sain uuden kartaanin kotiin, mutta paikalle asennettaessa huomasin, että perän laippa ei ollut sopiva. Soitto firmaan ja kartaani takasin. Muutaman viikon päästä soittivat, että on tekemätön paikka, koska noita niveliä ei saa mistään, eikä niille kuulemma voi tehdä mitään. Sovittiin sitten, että ottavat vanhasta kartaanista perän laipan ja nivelen ja kasaavat ne uuteen putkeen uusilla ristikoilla.
Eli nyt on muuten uusi kartaani mutta perän pallonivel on vanha.
Ja tosissaan ei ollut hinnan kiroissa kuten Catiska sanoi, ei kannattanut itse ruveta säätämään.

Post Reply