-61 390 moottorin käyntiongelma

Autoihin ja niiden tekniikkaan liittyvät asiat

Moderators: JiipeeH, Kuli

Post Reply
jope47
Posts: 4
Joined: Tue Jan 27, 2015 10:11 am

-61 390 moottorin käyntiongelma

Post by jope47 » Sat Dec 10, 2016 3:35 pm

Hei.
Mikähän moottoria vaivaa, kun paikallaan painaa kaasua niin kone ottaa kierroksia ja käy tosi hyvin, mutta vaihde päällä ajaessa kuullostaa traktorilta ja kaasun painaminen ei oikein vaikuta mihinkään? Tai tehoja ei oikein tunnu olevan käytössä. Kipinät tulevat ja uudet tulpat vaihdettu. Kaasari on minun mielestäni vakio.

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: -61 390 moottorin käyntiongelma

Post by 60 special » Sun Dec 11, 2016 9:37 am

:? Äkkiseltään tulee mieleen että moottori käy liian laihalla seoksella. Parkissa kaasutellessa moottorilla ei ole töitä mutta liikkeelle lähdettäessä tilanne on aivan toinen. Oletko tarkistanut bensapumppua,
entä bensalinjoja, vuoto imupuolella sekoittaa linjaan ilmaa ja pumppu ei toimi kunnolla. Entisvanhaan tarkistettiin pumpun toiminta näin : bensaputki irti kaasarilta ja letkulla läpinäkyvään pulloon. Sitten vain
moottori käyntiin (kohokammiossa on bensaa hetkeksi ). Pullon tulisi täyttyä suht nopeaan tahtiin mikäli bensapumppu on kunnossa. Tämä kannattaisi tarksistaa ensimmäisenä. :wink:
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

jope47
Posts: 4
Joined: Tue Jan 27, 2015 10:11 am

Re: -61 390 moottorin käyntiongelma

Post by jope47 » Sun Dec 11, 2016 10:24 am

Kiitos vastauksesta. Olin näköjään unohtanut yhden oleellisen asian eli autossa on sähköinen bensa pumppu (holley) ja jokin "pötikkä" sen jälkeen jossa säädöt 1-6 onko jokin paineen säädin? Miten muuten kaasarin säätäminen onnistuu? Tai saisi laitettua tehtaan säätöarvot.

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Re: -61 390 moottorin käyntiongelma

Post by 60 special » Sun Dec 11, 2016 12:34 pm

Se pötikkä on varmaan bensapaineen säädin. Ei kannata suinpäin säätää painetta kovin suurelle, neulaventtiiliä ei ole suunniteltu kovin suurelle paineelle (kaasutin alkaa tulvimaan ). Manuaalista voisi
löytyä max paine , ehkä jotain 0,1-0,3 bar, näin hatusta sanottuna. Pumpun tuotto on tärkeämpi kuin sen tuottama paine (kaasarikoneissa ), suosittelen pullo-testiä asian varmistamiseksi.
Miksi orkkis mekaaninen pumppu on muutettu sähköiseksi, olisiko aiemmalla omistajalla ollut samaisia huolia.... :!: Alkuperäinen pumppu on mielestäni tyylinmukaisinn näihin vanhoihin Cadillaceihin :wink:
Kaasarissa ei ole muita säätökohteita kuin tyhjäkäyntiseoksen säätö, sekä kiihdytyspumpun säätö, joilla ei sinänsä ole vaikutusta tasakaasulla ajoon. Yksi tärkeä toimenpide on kohokammion bensapinnan korkeuden säätö, ohje löytyy korjaamokäsikirjasta :D
Cadillac... The Standard of The World
Kahden Cadillacin loukussa since 3/2012 ;)

Post Reply