Mitä moottoriöljyä käytät cadillacissa--- lueppa tämä !!

Autoihin ja niiden tekniikkaan liittyvät asiat

Moderators: JiipeeH, Kuli

Mitä öljyä käytät Cadillacissasi?

Mineraaliöljyä
17
57%
Osasynteettistä
6
20%
Täyssynteettistä
3
10%
Sitä mitä käsikirja sanoo
2
7%
En ole varma mikä olisi parasta
2
7%
 
Total votes: 30

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Mitä moottoriöljyä käytät cadillacissa--- lueppa tämä !!

Post by 60 special » Sun Feb 25, 2007 11:02 am

Lueskelin tuossa uudesta Mobilisti lehdestä ainakin minulle ihan uutta asiaa, nimittäin uusien moottoriöljyjen soveltumattomuudesta vanhoihin (50-70 luvun ) cadillac, ynm. moottoreihin. Mobilisti oli lukenut asiasta Hot- Rod Magazinessa julkistetusta artikkelista jossa kerrottiin,että öljyjen lisäaineistukset nykymoottorien öljyissä ovat täysin riittämättömät vanhoihin työntötanko koneisiin, joissa juuri tarvitaan vahvaa "puskuria " nokka-akselin, ja nostimien suojaksi. Vanhoissa öljyissä on käytetty fosforia, ja sinkkiä apuna hyvään pintapaineenkestoon, mutta nyky- moottorien venttiilikoneistot ovat monesti rulla-koneistoja joten näistä (kuulemma ympäristölle turmiollisista ) lisäaineista on luovuttu. Lehdessä neuvottiin käyttämään vain vanhoilla luokituksilla varustettuja öljyjä kuten : SF, SG, SH- luokan öljyjä. Näitä käyttämällä voi varmistua siitä , että myös venttiilikoneisto säilyy kunnossa kulumatta ennenaikojaan pilalle. On sitä asiaa minullekin tolkutettu, että synteettinen moottoriöljy ei olisi hyväksi vanhoihin koneisiin, mutta jääräpäänä en ole neuvojia uskonut vaan olen käyttänyt remointoimassani 429- koneessa Mobil 1 rally formulaa, pitänee pikapuoliin siirtyä käyttämään jotain muuta voidetta, oli se senverran kallis tikki tuon koneen remppa ettei sitä kannata pilata väärällä voiteluaineella :? Mitä öljyä te muut Foorumilaiset käytätte Cadillaceissanne :?: :?:

User avatar
sevillejussi
Convertible Biarritz
Posts: 307
Joined: Tue Jan 23, 2007 5:52 pm
Location: YLÖJÄRVI

Post by sevillejussi » Sun Feb 25, 2007 8:07 pm

Olen uusi caddy-harrastaja, eli ei kokemuksia V8'n voitelusta, mutta periaatteessa käytän sitä, mitä auton ohjekirja suosittelee. Sama koskee
myös vetopyötästö- ja vaihteistoöljyjä.
Kannattaa ehkä harkita pari kertaa, ennen kuin lähtee kokeilemaan ominpäin asioita, jotka joku muu ( GM ) on jo testannut.
Harrasteaoissa tosin moni vaihtaa öljyt useammin kuin valmistaja suosittelee , esim. kun auto jää talviseisontaan.
Usein kuulee sanottavan, kuinka paljon voiteluöljyt ovat parantuneet, erityisesti synteettiset öljyt, kun pitäisi sanoa, että ne ovat kehittyneet tai muuttuneet. Mm. moottorien valmistusmenetelmät ja materaalit ovat kehittyneet, jotka asettaa voiteluöljyille uudenlaiset vaatimukset unohtamatta saastepäästöjä.

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Post by 60 special » Sun Feb 25, 2007 8:27 pm

Näinhän se tietenkin on, että pitäisi käyttää GM :n suosittamia öljyjä, mutta kun esim. oman käkkyläni öljysuositus-luokat on vuodelta 1965 !!, ei sen ajan luokituksella olevia öljyjä saa enää mistään, luokitukset on liki viidenkymmenen vuoden aikana muuttuneet lukemattomia kertoja. Tämä lähinnä oli se syy, miksi aloin käyttää synteettistä öljyä Cadillacini moottorissa. Vaihdan öljyn aina, kun laitan auton talviteloille, ja keskimäärin ajan about 1000 miles /kesä, en sen enempää. Luonnollisesti uusin myös öljynsuodattimen samassa yhteydessä. niinkuin sanoin, niin ensi kesänä todennäköisesti siirryn tavalliseen moni-asteöljyyn, ellei jostain löydy varmaa tietoa synteettisen öljyn soveltumisesta 429- koneeni voiteluun :roll: :roll:

User avatar
sevillejussi
Convertible Biarritz
Posts: 307
Joined: Tue Jan 23, 2007 5:52 pm
Location: YLÖJÄRVI

Post by sevillejussi » Mon Feb 26, 2007 8:19 pm

Totta, sen aikaiset laatuluokitukset ovat jääneet pois käytöstä.
SE on tyypillinen 70 ja 80 lukujen moottoreille, SF 80- ja 90- luvuille, sekä SG 90- luku, nämä varmaankin ovat vielä hyvin soveltuvia myös 60-luvun moottoreihin.
SH otettiin käyttöön 93 ja SJ 96, eli nämä ja näitä uudemmat luokitukset
ovat jo melko kaukana 60-luvusta.
Öljyn viskositeetti on myös tärkeä, käytän sitä, mitä valmistaja suosittelee, eli kesäkäytössä lämpötila +0 - 30 Cels.
Sitten on nämä öljyn sekaan lisättävät kulumisenestoaineet. Niitä on useampia tyyppejä ja kokemuksien mukaan niillä on saatu hidastetuksi
moottorin kulumista.

käkkyläjuntti
Coupe Seville
Posts: 125
Joined: Mon Feb 06, 2006 11:25 pm

Post by käkkyläjuntti » Wed Feb 28, 2007 8:44 pm

Ite oon laskenu noilla omilla käkkylöillä ihan noil dieselmoottoreihin tarkoitetuilla öljyillä ja iha hyvin on tuntunu pelaavan!

Tuukka
Hardtop Coupe
Posts: 25
Joined: Tue Feb 27, 2007 7:04 pm
Location: Halkivaha

Post by Tuukka » Wed Feb 28, 2007 9:16 pm

Minä hain South Westistä jotain Pennzoil-öljyä. ko. putiikissa ne tyypit tietää noista jenkkivehkeistä (tai ainakin oletan niin) ja pyysin semmosta öljyä joka soveltuu mun autoon. Laitoin mä sinne joskus sitä Mobil 1 rally formulaa, mutta hyvä kun luin tämän. En laita enää
Tuukka

Tuukka
Hardtop Coupe
Posts: 25
Joined: Tue Feb 27, 2007 7:04 pm
Location: Halkivaha

Post by Tuukka » Wed Feb 28, 2007 9:19 pm

Onko muuten ne öljyt parempi vaihtaa ennen ku auton laittaa talviunille vai sitten ku herättää sen?
Tuukka

User avatar
sevillejussi
Convertible Biarritz
Posts: 307
Joined: Tue Jan 23, 2007 5:52 pm
Location: YLÖJÄRVI

Post by sevillejussi » Thu Mar 01, 2007 9:23 pm

Tuukka wrote:Onko muuten ne öljyt parempi vaihtaa ennen ku auton laittaa talviunille vai sitten ku herättää sen?
Jep, jos vaihtaa vasta käyttöön otettaessa, niin moottori ei pääse nauttimaan puhtaista öljyistä.
Käytetyn öljyn seassa on palamisjätteitä, mm. rikkiyhdisteitä, jotka syövyttävät metalleita, eli ei tee hyvää laakeri- ja liukupinnoille.
Öljyt käyttölämpöisenä ulos ja uudet öljyt sisään, moottorin käyttäminen lämpöiseksi ja Caddy pukeille.

Tuukka
Hardtop Coupe
Posts: 25
Joined: Tue Feb 27, 2007 7:04 pm
Location: Halkivaha

Post by Tuukka » Thu Mar 01, 2007 9:40 pm

sevillejussi wrote:
Tuukka wrote:Onko muuten ne öljyt parempi vaihtaa ennen ku auton laittaa talviunille vai sitten ku herättää sen?
Jep, jos vaihtaa vasta käyttöön otettaessa, niin moottori ei pääse nauttimaan puhtaista öljyistä.
Käytetyn öljyn seassa on palamisjätteitä, mm. rikkiyhdisteitä, jotka syövyttävät metalleita, eli ei tee hyvää laakeri- ja liukupinnoille.
Öljyt käyttölämpöisenä ulos ja uudet öljyt sisään, moottorin käyttäminen lämpöiseksi ja Caddy pukeille.
ookoo
Tuukka

Kalle
Hardtop Coupe
Posts: 36
Joined: Tue Jan 24, 2006 12:12 am
Location: Mikkeli

Post by Kalle » Sun Mar 04, 2007 11:09 am

Tuukka wrote:Onko muuten ne öljyt parempi vaihtaa ennen ku auton laittaa talviunille vai sitten ku herättää sen?
Jos autoa säilytetään kylmässä tallissa, jossa lämpötila vaihtelee seisonta-aikana karkeasti n. +10 - -35 asteen välillä, niin tällöin kylmistä metallipinnoista kondensoituu vettä öljyn joukkoon. Tietääkö kukaan onko veden määrä niin pieni, että sillä ei ole käytännön merkitystä? Vai onko öljyn laadun huononemisen vaikutus moottorin kulumiseen suurempi kuin palamisjätteiden vaikutus öljyssä?

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Post by 60 special » Sun Mar 04, 2007 4:53 pm

No minä ainakin olen siinä uskossa, että kondensoituminen (toivottavasti ) on niin vähäistä, että se on pienipaha siihennähden mitä palamisjätteitä sisältävä syövyttävä vanha öljy tekee lähinnä liukulaakeripinnoille :? :?

User avatar
sevillejussi
Convertible Biarritz
Posts: 307
Joined: Tue Jan 23, 2007 5:52 pm
Location: YLÖJÄRVI

Post by sevillejussi » Sun Mar 04, 2007 5:19 pm

[/quote] Jos autoa säilytetään kylmässä tallissa, jossa lämpötila vaihtelee seisonta-aikana karkeasti n. +10 - -35 asteen välillä, niin tällöin kylmistä metallipinnoista kondensoituu vettä öljyn joukkoon. Tietääkö kukaan onko veden määrä niin pieni, että sillä ei ole käytännön merkitystä? Vai onko öljyn laadun huononemisen vaikutus moottorin kulumiseen suurempi kuin palamisjätteiden vaikutus öljyssä?[/quote]

Onkohan aiheesta mitään tutkimusta, ei ole ainakaan minun silmiini osunut.
Moottoriöljy ei ole erikoisen hygroskooppinen, eli ei ime itseensä kosteutta kovin helposti. Jos metallin pinnalla on puhdas öljykalvo niin se kyllä suojaa kosteuden aiheuttamalta korroosiolta seisonta-ajan. On vaikea kuvitella, että esim. kampiaks. laakerin väliin, jossa on puhdas öljy, pääsisi kosteutta. Tämä on todettu kauan seisoneissa moottoreissa, jotka ovat ruostuneet ja syöpyneet, mutta öjyssä olleet laakeripinnat ovat säilyneet vaurioilta. Sen sijaan likainen öljy on toinen juttu, esim. rikki reakoi hyvin herkästi veden kanssa muodostaen rikkihappoa.
Vedessä oleva happi ja hiilidioksiidi ovat myös korroosiota aiheuttavia, vrt. pakoputkiston syömä.
Mikäli moottorin öljytilaan kondensoituu vettä, se kyllä hyörystyy pois huohotinjärjelmän kautta ajon aikana (lyhyissä ajopäkissä ei haihdu).

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Post by 60 special » Wed Mar 07, 2007 9:20 pm

Overdriven sivuilla löytyy keskustelua aiheesta laajasti :shock: :shock:

User avatar
coupeDevil
Coupe Deville
Posts: 44
Joined: Sun Oct 29, 2006 5:31 pm
Location: maassa, ei maalla!

Post by coupeDevil » Sun Mar 11, 2007 9:01 am

tarkoitit varmaankin tätä...
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=104223

eli mikäs mahtais olla sellanen mineraaliöljy mikä olis vielä luokkaa SF , SG , SH ? jota sais vielä normi vauhtiputkasta ettei tarvii tilata ?

User avatar
sevillejussi
Convertible Biarritz
Posts: 307
Joined: Tue Jan 23, 2007 5:52 pm
Location: YLÖJÄRVI

Post by sevillejussi » Thu Mar 15, 2007 7:19 pm

Eipä taida ihan helpolla näitä vanhoja luokituksia löytyä, mutta samantyyppisillä lisäaineistuksilla löytyy, kuten siellä overdriven
foorumilla on selvitetty, nämä diesel öljyt (ne tyypit, jotka soveltuvat bensiinimoottoreille), sekä race-öljyt, jotka ovat tosin melko arvokkaita.
Onko muita vastaavia öljyjä?

Post Reply