Mitä moottoriöljyä käytät cadillacissa--- lueppa tämä !!

Autoihin ja niiden tekniikkaan liittyvät asiat

Moderators: JiipeeH, Kuli

Mitä öljyä käytät Cadillacissasi?

Mineraaliöljyä
17
57%
Osasynteettistä
6
20%
Täyssynteettistä
3
10%
Sitä mitä käsikirja sanoo
2
7%
En ole varma mikä olisi parasta
2
7%
 
Total votes: 30

caddy1961
Convertible Coupe
Posts: 95
Joined: Sat Mar 17, 2007 9:23 pm
Location: Iisalmi

öljyt

Post by caddy1961 » Thu Apr 05, 2007 3:34 pm

Kyllä tää öljy homma tuntuu näin naisen näkökulmasta jotenkin vaikeelta, ylitse pääsemättömältä, ongelmalliselta yms. Ihan sama keltä kysyy koneen ja laatikon öljyistä, niin jokaisella tuntuu olevan siihen oma mielipide :shock:

Eli ei varmaan oo nykypäivänä olemassa sitä oikeea öljyä mitä pitäs laittaa?

Jotenkin tää on rasittavaa... ehkä se on tää naisen logiikka joka tästäkin asiasta tekee sen rasittavan :oops:
Nainen ja 1961 Cadillac.

Tyhmiäkin kysymyksiä voi esiintyä... Olkaa kärsivällisiä;=)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Post by 60 special » Thu Apr 05, 2007 6:33 pm

:D Älähän nyt masennu, kyllä se käkkylä toimii ihan hienosti, kun laittaa jotain tunnetun valmistajan ( Mobil, Castrol, shell ) mineraalimoottoriöljyä, esim 10 /40 , tai 20 /50 , eikä lähde riskeeraan täyssynteettisten kanssa, kun nyt on minunkin uskominen ettei synteettinen ole paras vaihtoehto Cadillaciin :? , Kiva kuulla, että joukossamme on kauniimmankin sukupuolen edustaja, joka on kiinnostunut Cadillaceista 8)

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Post by 60 special » Wed Apr 25, 2007 7:51 pm

Nyt on sitten synteettiset kaadettu mäelle :wink: , ja tilalle laitoin Mobil Delvac- sae 30 mineraaliöljyä, näytti olevan dieseliin tarkoitettua, mutta kun en parempaakaan löytänyt, niin saa kelvata toistaiseksi. SF- luokan öljy näytti olevan, toivottavasti synteettinen ei ehtinyt tehdä tuhojaan vasta n. 6000 km ajetussa 429 koneessa :? :?

fleetwood-55
Sedan Deville
Posts: 18
Joined: Sun Apr 02, 2006 11:59 am

Post by fleetwood-55 » Tue May 01, 2007 9:59 am

Ajattelin laittaa kendallin öljyä,kun joskus saan auton ajokuntoon.Pekka Nätkin kehui ja suositteli ainakin laatikkoon tuota kendallin öljyä.

60 special
Convertible Biarritz
Posts: 671
Joined: Sat Jan 14, 2006 9:02 am
Location: Oulu

Post by 60 special » Tue May 01, 2007 11:00 am

fleetwood-55 wrote:Ajattelin laittaa kendallin öljyä,kun joskus saan auton ajokuntoon.Pekka Nätkin kehui ja suositteli ainakin laatikkoon tuota kendallin öljyä.

:wink: Siinäpä se, monesti öljyn valinta harrastajalla tukeutuu myyjän lausuntoon ko. öljystä :? , Varmaan Kendall onkin ihan hyvä öljy, ei sillä mutta noin yleisellä tasolla jos puhutaan niin näin se menee. Itseasiassa itsekin kuuntelin pää kallellaan kun varaosamyyjä ylisti Delvacin soveltuvuutta nimenomaan vanhoihin työntötankomoottoreihin, tuskin edes tiesi mistä puhui, mutta pääasia että sai kannun myytyä... ja asiakaskin (minä ) lähti tyytyväisenä pois. Tosiasia mielestäni onkin että eri moottoriöljyjen paremmuus toisiinsa verrattuna on suuressa määrin tunnepuolen juttuja :wink: , harvalla harrastajalla linee kotonaan laboratoriota jossa voisi testata eri öljyjä. Jotain vinkkiä öljymerkkien paremmuudesta voi saada ainoastaan puolueettomien testien perusteella, harmi ettei näitä " vanhoja " öljyjä enää testata :cry:

User avatar
sevillejussi
Convertible Biarritz
Posts: 307
Joined: Tue Jan 23, 2007 5:52 pm
Location: YLÖJÄRVI

Post by sevillejussi » Tue May 01, 2007 12:06 pm

60 special wrote:
fleetwood-55 wrote:Ajattelin laittaa kendallin öljyä,kun joskus saan auton ajokuntoon.Pekka Nätkin kehui ja suositteli ainakin laatikkoon tuota kendallin öljyä.

:wink: Siinäpä se, monesti öljyn valinta harrastajalla tukeutuu myyjän lausuntoon ko. öljystä :? , Varmaan Kendall onkin ihan hyvä öljy, ei sillä mutta noin yleisellä tasolla jos puhutaan niin näin se menee. Itseasiassa itsekin kuuntelin pää kallellaan kun varaosamyyjä ylisti Delvacin soveltuvuutta nimenomaan vanhoihin työntötankomoottoreihin, tuskin edes tiesi mistä puhui, mutta pääasia että sai kannun myytyä... ja asiakaskin (minä ) lähti tyytyväisenä pois. Tosiasia mielestäni onkin että eri moottoriöljyjen paremmuus toisiinsa verrattuna on suuressa määrin tunnepuolen juttuja :wink: , harvalla harrastajalla linee kotonaan laboratoriota jossa voisi testata eri öljyjä. Jotain vinkkiä öljymerkkien paremmuudesta voi saada ainoastaan puolueettomien testien perusteella, harmi ettei näitä " vanhoja " öljyjä enää testata :cry:
"Tosi on". Jos joskus saakin 100 tkm kokemuksen jostain öljytyypistä,
niin silloin, kun sen havaitsee hyväksi, sitä ei enää valmisteta. Tästä esimerkkinä Delvac 1300 super 10W-30 ja 15W-40 (tai ei ole Suomessa myynnissä). Öljyfirmat on lähtenyt autonvalmistajien kanssa saamaan kelkkaan, että auton ikä on 10 vuotta ja sen jälkeen "paaliksi".
Olisiko ehkä parempi keino kerätä tietoa siitä, mikä öljy ei ole sovelias omaan moottoriini?
Yleensähän samantyyppiset öljyt poikkeavat toisistaan melko vähän, mutta on joitakin tapauksia, että jokin öljy ei sovi tietylle moottorityypille / tuuletusjärjestelmälle esim. laitoin joskus kauan sitten moottoriin Shell X100 öljyä , jota yleisesti pidettiin hyvänä öljynä, mutta tässä moottorissa se muodosti niin paljon ”kylmälimaa”, että en ole käyttänyt sitä öljyä sen jälkeen missään muussakaan moottorissa, vaikkakin olisi toiminut hyvin.
Sitten on nämä lisäaineistukset, jotka nyt ja tulevaisuudessa näyttävät yhä enemmän keskittyvän uusiin moottoreihin.
Nämä "myyntimiehet" ovat aivan oma lukunsa kuten sanoit, saattavat mainostaa öljyä, joka on soveltumaton, tässä esim. synteettiset vaihteisto- ja peräöljyt.
Varmaankin alan ammattilaiset, siis huolto- ja korjaamoihmiset, jotain osaavat kommentoida, kun ovat asian kanssa päivittäin tekemisissä, esim. kuinka jokin öljy likaa moottorin, voitelee huonosti,
jne., mutta kyllä me autonkäyttäjätkin jotain osaamme katsoa, mm. eräs asiantuntija selvitti, kuinka synteettisellä ja mineraali öljyllä on tietenkin samanlainen viskositeetti, no kyllä se tietenkin onkin, mutta autonkäyttäjä katsookin viskositeetin, kun autolla on ajettu esim. 3000 km ja tämä on se kohta josta alkaen viskositeetin on oltava edelleen noin suurin piirtein sitä mitä pitäisikin, ei ”petroolia”.

J.Twang
Sedan Deville
Posts: 14
Joined: Fri May 19, 2006 7:53 am
Location: Tampere

Post by J.Twang » Thu May 24, 2007 7:42 pm

Halvinta mitä töistä löytyy. Castrol XL 10W-30. Ei oo hinnan kiroissa.
Mikä helevetti tähän ny tuli !!!

Tertsi
Convertible Coupe
Posts: 75
Joined: Mon Jan 23, 2006 12:44 am
Contact:

Post by Tertsi » Wed Jun 20, 2007 7:22 pm

Pienten alkuvaikeuksien jälkeen sain 429:n nokka-akselin sisäänajettua ja nyt olis vuorossa öljynvaihto. Mulle suositeltiin Gulfin 20W50 sinkkiöljyjä ja ne siellä nyt on sisässä, tuntuu vaan että erittäin kuumalla koneella öljynpaine häviää tyhjäkäynnillä (tai siis valo syttyykin). Kylmänä kävi nätisti.

Viimekesän ajoin kuluneella koneella Mobilin Delvac 10W30 ööleillä, uskaltaiskohan tohon uuteen koneeseen laittaa samaa tatinaa edelleen?
Cadillac Sedan DeVille 1965
Lincoln Continental Mark V 1978

käkkyläjuntti
Coupe Seville
Posts: 125
Joined: Mon Feb 06, 2006 11:25 pm

Post by käkkyläjuntti » Wed Jun 20, 2007 8:24 pm

Ei muuta ku jotkut kolmekymppiset tiiselmoottoriöljyt sisään vaan ja varmasti pelaa eikä paineet häviä!

User avatar
sevillejussi
Convertible Biarritz
Posts: 307
Joined: Tue Jan 23, 2007 5:52 pm
Location: YLÖJÄRVI

Onko paine oikein?

Post by sevillejussi » Wed Jun 20, 2007 9:35 pm

Mulle suositeltiin Gulfin 20W50 sinkkiöljyjä ja ne siellä nyt on sisässä, tuntuu vaan että erittäin kuumalla koneella öljynpaine häviää tyhjäkäynnillä (tai siis valo syttyykin). Kylmänä kävi nätisti.

20W50 on kyllä melko jäykkä öljy, siis jäykempi kuin tuo 10W30. Eli mitä ohuempi öljy, sitä enemmän paine karkaa.
Jos öljynpaineen merkkivalo syttyy näillä öljyillä, niin karkaako paineet jonnekin? Onko öljypumppu kunnossa ja paineen säätö? Onko öljynpaineanturi kunnossa ja oikeanlainen?
Minä kyllä sinuna kytkisin painemittarin ja tarkistaisin onko paine oikein.

Tertsi
Convertible Coupe
Posts: 75
Joined: Mon Jan 23, 2006 12:44 am
Contact:

Post by Tertsi » Wed Jun 20, 2007 9:51 pm

Tietyntyyppisillä öljyillä kuulemma tapahtuu toi kuumana paineitten karkaaminen, viskositeetistä huolimatta. Toki tiedän että 10W30 on ohuempaa kun tuo tämän hetken litku vaan jääräpäisenä haluan kokeilla tota viimekesänä hyväksi todettua öljyä :D

Ton öljynpaineensäätimen aattelin huomenna vielä tarkistella samalla kun vaihtelen öljyt ja suodattimen, ainakin se säädin oli tänään jumissa kun sen irrottelin. Liekkö uusista pumpun rattaista menny joku lastu sinne säätimen männän väliin, uusi mäntä kun kuitenkin on ja oli hivenen naarmuille menny.

Myöskin toi öljynpainemittari olis hyvä keksintö, voispa melkein huomenna hankkia moisen.
Cadillac Sedan DeVille 1965
Lincoln Continental Mark V 1978

E38
Sedan Deville
Posts: 12
Joined: Fri Jul 13, 2007 11:32 pm
Contact:

Post by E38 » Mon Jul 16, 2007 1:04 pm

Vaihdoin juuri viime viikolla sisälle Gulfin Multi GT 20w/50 mineraalipohjaiset moniasteöljyt. Kyljessä on luokitukset Api SG/CD. Tätä öljyä suositeltiin juuri vanhaan käkkylään.

Ennen tätä ajelimme vuosia Teboilin 15w/40 moniasteöljyillä, joissa ei ollut mitään huonoa sanottavaa. Kun Gulfia suositeltiin niin kokeillaan sitten sitä.

Gulfin öljyillä olen huomannut sen, että jos auto on seissyt pidempään niin öljyn merkkivalo palaa startatessa ehkä hitusen kauemmin kuin Teboilin öljyillä. Tietysti voi olla, että valo palaa pidempään vain minun korvien välissä... :roll:

Post Reply